Jak zorganizować kurs języka angielskiego
Wiele firm decyduje się na sponsorowanie pracownikom różnego rodzaju kursów, w tym kursów językowych. Sponsorowanie kursu pracownikom nie zawsze się jednak opłaca.
Doświadczenie firm organizujących kursy językowe dla pracowników pokazuje, że bardzo często zajęcia tego typu są dla kursantów idealną okazją do notorycznego spóźniania się lub wcześniejszego wyjścia z pracy. Kurs to w ich oczach zajęcia dodatkowe, więc nie czują się w obowiązku, żeby w nich aktywnie uczestniczyć, nawet kiedy odbywają się w godzinach pracy.
Jak wynika z raportu „Kształcenie przez całe życie” przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Uniwersytet Jagielloński, w 2012 roku dla zdecydowanej większości polskich pracowników największą motywacją do podnoszenia kompetencji były wymogi związane z zajmowanym stanowiskiem (65 proc.) i oczekiwania pracodawcy (40 proc.). W ubiegłym roku tylko 23 proc. osób szkoliło się, by rozwijać własne zainteresowania. Pracodawca może więc wykorzystać potencjał motywacji zewnętrznej czyli firmy, proponując pracownikom cykliczne testy postępów w nauce. Dzięki temu zwiększa się prawdopodobieństwo, że pracownik rzeczywiście przyłoży się do nauki, a pieniądze wydane przez firmę na kurs nie zostaną wyrzucone w błoto.
Firmom wydaje się, że już samo zorganizowanie kursu językowego będzie wystarczającą motywacją dla pracowników.
- Wiele z nich spotyka rozczarowanie, kiedy okazuje się, że po kilku tygodniach w zajęciach uczestniczy zaledwie niewielki procent, a po pół roku można już właściwie mówić o zajęciach indywidualnych, bo z całej grupy zostaje jedna lub dwie osoby – mówi Richard Cowen z British Council. - Z naszych doświadczeń wynika, że kurs najbardziej procentuje, kiedy w jego ramach stosuje się narzędzia sprawdzające – testy czy egzaminy, dzięki którym zarówno pracownik, jak i pracodawca widzi postępy.
Poza organizowanymi cyklicznie sprawdzającymi testami językowymi firma decydująca się na kurs językowy dla pracowników powinna zadbać o wykwalifikowanego lektora potrafiącego ciekawie prowadzić zajęcia. Jest to – zdaniem ekspertów z British Council – najlepszy sposób na zmotywowanie i utrzymanie motywacji pracowników do nauki.
kar