Asseco Poland partnerem Zespół Szkół Technicznych z Rzeszowa w programie P-Tech
RZESZÓW. Zespół Szkół Technicznych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Rzeszowie (kiedyś przyzakładowa szkoła ówczesnego WSK Rzeszów przy ul. Matuszczaka, dawnej Technicznej) dołącza do międzynarodowego programu rozwoju edukacyjno-zawodowego P-Tech, uruchomionego w Polsce w 2019 roku z inicjatywy IBM.
Na pierwszym planie pojazd - robot skonstruowany w Zespole Szkół Technicznych im. Łukasiewicza w Rzeszowie
Porozumienie dotyczące współpracy uroczyście podpisali Partnerzy programu: przedstawiciele prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek, wiceprezes Asseco Poland Marek Panek oraz wicedyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych Ireneusz Baranowski. Dokumenty do podpisania przywiózł robot skonstruowany w ZST.
- Robimy coś dla dobra naszego miasta – mówił Marek Panek, wiceprezes Asseco Poland - Po cichu liczmy, że wykształcimy sobie kadry, ale wiemy, że na to potrzeba kilku lat.
Ireneusz Baranowski, wicedyrektor Instytutu Studiów Edukacyjnych zwrócił uwagę, że luka kompetencyjna u pracowników często bierze się z niedopasowania oferty szkół średnich do oczekiwań pracodawców.
- Edukacja zawodowa daje najlepsze efekty, gdy jest powiązana z nabywaniem umiejętności w realnym środowisku pracy. Właśnie to zapewnia program P-Tech - podkreśla Ireneusz Baranowski, .
Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa zwrócił uwagę na mocnych partnerów programu czyli IBM i Asseco.
W ramach programu, rzeszowscy uczniowie po pięciu latach nauki będą mieli możliwość uzyskania poszukiwanej na rynku kwalifikacji z zakresu programowania.
Głównym celem P-Tech jest przygotowanie młodzieży do pracy w branży informatycznej, adekwatnie do potrzeb rynku pracy. Program młodym ludziom wsparcie w rozwoju umiejętności naukowych, technicznych, pracowniczych i zawodowych. To przykład najlepszego wykorzystania wielostronnego partnerstwa publiczno-prywatnego, w ramach którego uczniowie szkół technicznych i ogólnokształcących mogą się rozwijać również w środowisku zawodowym.
W ramach P-TECH uczniowie będą między innymi śledzić codzienną pracę swojego mentora (tzw. job shadowing), poznając jego miejsce pracy czy też uczestnicząc w wykładach i płatnych stażach. P-TECH nie wymaga wprowadzania zmian do podstawy programowej. Uczniowie uczestniczący w programie P-TECH, po zdaniu matury otrzymają świadectwo dojrzałości, które jest na IV poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) oraz dodatkowo po spełnieniu wymagań określonych dla kwalifikacji Technik Programista, uzyskają certyfikat potwierdzający posiadanie tej kwalifikacji, która jest na poziomie 5 PRK.
P-Tech zainicjowany został przez firmę IBM w USA. Pierwszą szkołę włączono do programu w 2011 r. w Brooklynie w ramach współpracy Departamentu Edukacji Nowego Jorku, The City University w Nowym Jorku oraz IBM. Od tego momentu P-Tech został wdrożony w ponad 260 szkołach w 28 krajach. Obecnie program zrzesza 600 firm partnerskich i 200 uniwersytetów, które ostatecznie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z ponad 150 tys. uczniów. W Polsce IBM jest również partnerem branżowym wielu z tych inicjatyw.
Rzeszowskie Technikum jest szóstą szkołą w Polsce, w której będą prowadzone zajęcia w ramach P-Tech. Dotychczas do programu dołączyło I Liceum Ogólnokształcące im. Bartłomieja Nowodworskiego z Krakowa, dwie szkoły z Katowic: Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 2, Śląskie Techniczne Zakłady Naukowe z Katowic, oraz Technikum nr 1 „Szkoła na Leśnej” we Wronkach i Zespół Szkół Politechnicznych w Łodzi.