Jawornik Polski z dofinansowaniem na zakup elektrycznego szkolnego autobusu
JAWORNIK POLSKI. Umowa z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej została już podpisana.
Fot. ilustracyjne (arp.pl)
Jawornik Polski jest jednym z szesnastu beneficjantów ostatniego „rozdania” programu Kangur. Środki z NFOŚiGW trafią też do Skalbmierza, Pałecznicy, Troszyna, Krasnopola, Daszyna, Przedeczy, Śniadowa, Działoszyc, Rzeczycy, Wieniawy, Ojrzenia, Platerowa, Zdun, Rusinowa i Ożarowa Mazowieckiego.
Wszystkie te gminy otrzymają dofinansowania w postaci dotacji - łącznie to 34,2 mln zł, czyli 85 proc. przyznanych środków. Dwanaście gmin skorzysta również z pożyczki z NFOŚiGW. Uzyskane z Funduszu pieniądze beneficjenci przeznaczą na zakup 16 zeroemisyjnych, nowoczesnych i umożliwiających transport osób z niepełnosprawnościami autobusów oraz szkolenie kierowców. 15 gmin zainwestuje także w infrastrukturę ładowania pojazdów.
Środki na zakup zeroemisyjnych autobusów pochodzą z programu priorytetowego „System zielonych inwestycji (GIS - Green Investment Scheme) - Kangur - Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”, którego celem jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza. Dzięki atrakcyjnemu dofinansowaniu samorządy z obszarów wiejskich mogą zakupić ekologiczne autobusy, znacząco poprawiając komfort podróży dzieci do szkoły.
-Budżet drugiej edycji „Kangura” wynosił 55,41 mln zł, z czego 11,47 mln zł przeznaczono na pożyczki. NFOŚiGW otrzymał 26 wniosków o dofinansowanie w formie dotacji i 17 wniosków o dofinansowanie w formie pożyczki. Bardzo cieszy nas duże zainteresowanie programem i liczymy na to, że gminy, które dziś podpisują umowy w programie „Kangur”, równie chętnie skorzystają z dofinansowania na wymianę floty autobusowej z wykorzystaniem innych naszych instrumentów wsparcia, umożliwiających dofinansowanie rozwoju transportu zeroemisyjnego. - podsumował II edycję Kangura Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW.
Sześć wniosków nie spełniło kryteriów dostępu i nie mogło uzyskać finansowania, a 4 wnioskodawców finalnie zrezygnowało z podpisania umowy.
Polska jest największym producentem autobusów elektrycznych w Europie. Jednocześnie jest jednym z liderów, jeśli chodzi o liczbę autobusów zeroemisyjnych w transporcie. W Polsce są zarejestrowane 484 autobusy elektryczne. Tylko w tym roku (do końca kwietnia) przybyły 52 takie pojazdy. Jednocześnie w I kwartale tego roku w Polsce zamówiono 266 autobusów elektrycznych, a kolejnych 105 sztuk było uwzględnionych w procedurach przetargowych (79) lub czekało na potwierdzenie finansowania (dane za JMK Analizy Rynku Transportowego).