Marcin Warchoł: plan odkorkowania Rzeszowa
RZESZÓW. Obwodnica, komunikacja zbiorowa i ścieżki rowerowe.
Marcin Warchoł, kandydat na prezydenta Rzeszowa w piątek poinformował media, że organizuje debatę na temat korków w Rzeszowie.
Debata miała odbyć się w sobotę. Jednak żaden z kontrkandydatów nie wziął w niej udziału, Ewa Leniart mówiła podczas konferencji prasowej zapewniła, że nic nie wie o zaproszeniu.
- Ubolewam, że moi kontrkandydaci nie przyszli porozmawiać, że górę wzięły interesy partyjne nad interesem mieszkańców, a to właśnie mieszkańcy są najważniejsi i polityka nie powinna grać tu żadnej roli - mówił Marcin Warchoł.
Kandydat zaprezentował program odkorkowania Rzeszowa. W jego opinii absolutnym priorytetem inwestycyjnym, który odkorkuje miasto jest budowa obwodnicy południowej wraz z domknięciem ringu wokół Rzeszowa.
- To konieczne rozwiązanie, by wyprowadzić ruch ciężki, tranzytowy z centrum miasta, ale także osiedlowych ulic. W ramach tych inwestycji miasto mogłoby zbudować łącznik między drogami 94 i 97, a następnie od 94 do ul. Sikorskiego. Wówczas ring zostałby domknięty i miałby wymiar podwójnych korzyści - nie tylko odkorkowałby miasto, ale również utworzył nowe tereny inwestycyjne dla miasta - mówił Marcin Warchoł.
Jako drugi punkt swojego planu, Marcin Warchoł wskazał widoczne inwestycje w komunikację zbiorową, programy zachęt do przesiadania się np. na autobusy z samochodów.
- Będziemy do tego zachęcać, a nie przymuszać. Jestem przeciwny zamykaniu ulic, ograniczania kierowców, ale będziemy tworzyli zachęty do przesiadania się na komunikację miejską. Będzie to np. pilotażowy program jednego darmowego dnia w tygodniu, gdzie kierowcy będą mogli na podstawie określonego dokumentu przejechać komunikacją za darmo. Nie będę kierowcom niczego zakazywał, bo takie pomysły też się pojawiały i o tym też chciałem dziś dyskutować z moimi konkurentami - powiedział Marcin Warchoł.
Marcin Warchoł przypomniał również, że składową walki z korkami w mieście jest również jego niedawna deklaracja w zakresie podwojenia liczby ścieżek rowerowych, które dziś istnieją w Rzeszowie.
- Są miejsca niebezpieczne, jak np. przy ulicy Jarowej, gdzie jest niebezpiecznie i ścieżki rowerowe rozwiążą zarówno ten problem, jak i zmniejszą liczbę samochodów - powiedział kandydat.
Przypomniał również, że jedną z form nowoczesnych form komunikacji jest monorail. Jak podkreślił, jest to inwestycja coraz bardziej popularna na świecie, a także w Europie - jak np. we Włoszech. - Jak wygląda budowa takich jednoszynowych kolei możecie Państwo zobaczyć w jednej z moich ostatnich rozmów z Ritą Finzi, gdzie rozmawialiśmy o atutach tego typu kolei - dodał Marcin Warchoł.
Źródłem finansowania tych inwestycji będzie m.in. Krajowy Plan Odbudowy, za którym głosował jako jedyny poseł Solidarnej Polski.
- To nawet 4 mld złotych, które trafią do Rzeszowa, które wystarczą na takie inwestycje jak np. obwodnica południowa (około 450 mln złotych) czy Wisłokostrada (około 140 mln złotych). Zabiegałem o środki jako poseł i będę to robił także jako prezydent Rzeszowa - powiedział Marcin Warchoł.
.