Ruszył remont trasy kolejowej Przeworsk - Stalowa Wola
Na remont przeznaczono 11 mln zł ze środków PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Prace obejmują tory, przejazdy i przepusty między Nową Sarzyną a Leżajskiem oraz Grodziskiem Dolnym i Przeworskiem.
Fot. PKP PLK
Z Podkarpacia do Lublina prowadzi linia kolejowa nr 68. To trasa od Przeworska – między Rzeszowem a Przemyślem na trasie E 30 - do Stalowej Woli Rozwadów. Dalej jest blisko 100 km odcinek Stalowa Wola Rozwadów – Lublin, który został zmodernizowany i zelektryfikowany do końca 2020 r. w ramach z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Polskie Linie Kolejowe zwiększają możliwości kolejowych przewozów także na odcinku od Przeworska do Stalowej Woli. Podróże tą trasą zapewniają pociągi regionalne i dalekobieżne. Linia wykorzystywana jest także w ruchu towarowym.
W kwietniu rozpoczęły się roboty na trasie od Przeworska do Stalowej Woli, na które przeznaczono 11 mln zł ze środków PLK. Prace obejmują tor, przepusty i przejazdy kolejowo-drogowe. Między Nową Sarzyną a Leżajskiem wymienione zostaną szyny i podkłady. Poprawiony będzie stan mostu nad rzeką Malinianką w Jelnej i dwóch przepustów. Na odcinku Grodzisko Dolne – Przeworsk Gorliczyna przewidziana jest przebudowa 7 przepustów. Nowe obiekty zapewnią dobry stan linii i utrzymanie rozkładowych przejazdów.
Ważnym zakresem prac jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym, czyli przebudowa przejazdów. Na czterech skrzyżowaniach - w Jelnej, Tryńczy oraz w Przeworsku, będą lepsze jezdnie i poprawione torowisko. Po wykonaniu robót kierowcy płynnie przejadą tory.
Prace na dwutorowym odcinku linii między Nową Sarzyną a Leżajskiem nie wpływają na rozkładowe przejazdy, gdyż ruch pociągów odbywa się po jednym torze. Przebudowa obiektów na jednotorowym odcinku Grodzisko Dolne – Przeworsk wymagała wprowadzenia zastępczej komunikacji autobusowej. Zmiany przewidziano i uwzględniono w rozkładzie jazdy.
Na odcinku Przeworsk – Stalowa Wola za blisko 26 mln zł z budżetu oraz środków własnych PLK zrealizowały zadania w latach 2018 - 2020. Efektem są coraz sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy. Prace objęły przebudowę mostu w Wierzawicach nad rzeką Błotnią oraz modernizację stacji Nowa Sarzyna. Zlikwidowano „wąskie gardło” między Lublinem a Przeworskiem. Zwiększył się poziom bezpieczeństwa, m.in. przewożonych towarów tranzytowych na bocznicę kolejową do Zakładów Chemicznych CIECH Sarzyna S.A.