Bosch Siemens może przejąć Zelmer
WARSZAWA, RZESZÓW. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgadza się na przejęcie rzeszowskiej spółki Zelmer przez BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego sp. z o.o.
Fot. Adam Cyło
BSH chce w porozumieniu z aktualnym głównym udziałowcem (PEF V Zelmer Holdings S.à r.l. z siedzibą Luksemburgu, należącym do grupy Enterprise Investors) przejąć 100 proc. udziałów w rzeszowskiej firmie. W listopadzie obydwa podmioty zawarły porozumienie, wskutek którego BSH ogłosiło wezwanie na akcje Zelmeru.
BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego to spółka zależna niemieckiego koncernu BSH czyli Bosch Siemens Haugeräte. Grupa zajmuje się m.in. produkcją sprzętu gospodarstwa domowego. Ma ponad 40 fabryk w Europie, Stanach Zjednoczonych, Ameryce Łacińskiej i Azji. Jest właścicielem m.in. takich marek jak przede wszystkim Bosch i Siemens oraz Gaggenau, Neff, Thermador, Constructa, Viva, Ufesa, Junkers, Balay, Pitsos, Profilo i Coldex. Z kolei Zelmer jest spółką holdingową, której faktyczna działalność to zarządzanie grupą Zelmer. Jedna z nich czyli Zelmer Pro produkuje odkurzacze, czajniki, itd. Ponadto w skład grupy wchodzi 11 innych firm czyli Remzel Zakład Remontowy, Zelmer Market (spółki z o.o. z siedzibą w Rzeszowie) oraz Zelmer Magyarorszag (Węgry), Zelmer Slovakia (Słowacja), Zelmer Central Europe (Czechy), Zelmer Ukraina, MBT Trade (Ukraina), SDA SUPPLY (Cypr), Zelmer Kazachstan, Zelmer South Europe (Rumunia), Zelmer Russia (Rosja).
Zelmer jest liderem w większości kategorii AGD, jednak konkurencja może spowodować utratę rynków. Z dokumentów przekazanych do UOKiK wynika, iż deklarowana przez Niemców strategia będzie polegać na niepodwyższaniu cen produktów marki Zelmer. Obecnie bowiem marki BSH zaliczane są do wyższej półki cenowej, zaś Zelmer do średniej. Ewentualny wzrost cen wyrobów z Rzeszowa mógłby spowodować rezygnację klientów z ich kupowania, a zatem spadek udziałów grupy BSH w rynku.
W wyniku koncentracji BSH przejmie spółkę Zelmer.
Po przeprowadzeniu postępowania prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel uznała, że po dokonaniu koncentracji jej uczestnicy będą spotykać się nadal z realną i rzeczywistą konkurencją ze strony pozostałych, jak również potencjalnych, nowych producentów sprzętu AGD. Jak ustalił UOKiK, na rynek łatwo jest wejść, a istniejące firmy rozszerzają ofertę o mały sprzęt AGD.
Transakcja przejęcia jednej firmy przez drugą musi być zgłoszona do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział podmioty, których łączny obrót w roku poprzedzającym operację przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Decyzje wyrażające zgodę na dokonanie koncentracji wygasają, jeżeli połączenie nie zostanie dokonane w terminie 2 lat od ich wydania.
ac