Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

Motoszybowiec z Politechniki Rzeszowskiej

Opublikowano: 2013-03-12 17:32:50, przez: admin, w kategorii: Firmy

RZESZÓW. Powstały w Rzeszowie motoszybowiec może być wykorzystywany nie tylko w dydaktyce, ale również w turystyce, komunikacji czy przy patrolowaniu.

Motoszybowiec AOS-71 - wspólne dzieło Politechniki Rzeszowskiej i Politechniki Warszawskiej. Fot. Adam CyłoOd lewej prof. Jan Szmidt, rektor PW, Wojciech Frączek, głowny konstruktor AOS-71 i prof. Marek Orkisz, rektor PRz i kierownik projektu. Fot. Adam CyłoMotoszybowiec AOS-71 ma dwa miejsca rozlokowane obok siebie, a nie jedno za drugim, jak w większości szybowców. Fot. Adam CyłoWnętrze AOS-71 jest bardzo przestrzonne. Fot. Adam Cyło
Projekt uzyskał dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Na zdjęciu prof. Krzysztof Kurzydłowski, dyrektor NCBiR. Fot. Adam Cyło Prezentacja projektu miała odpowiednią oprawę. Fot. Adam Cyło
Motoszybowiec AOS-71 - wspólne dzieło Politechniki Rzeszowskiej i Politechniki Warszawskiej. Fot. Adam Cyło

Motoszybowiec AOS-71 - wspólne dzieło Politechniki Rzeszowskiej i Politechniki Warszawskiej. Fot. Adam Cyło

We wtorek (12 marca 2013 r.) w auli Regionalnego Centrum Dydaktyczno – Konferencyjnego i Biblioteczno-Administracyjnego Politechniki Rzeszowskiej (czyli w popularnym wielorybie) odbyła się konferencja kończąca projekt „Wielofunkcyjny dwumiejscowy motoszybowiec nowej generacji”.

Motoszybowiec został opracowany przez zespół studentów oraz pracowników Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej oraz Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej złożony z 60 osób. Kierownikiem projektu jest prof. dr hab. inż. Marek Orkisz, a głównym konstruktorem mgr. inż. Wojciech Frączek.

Na projekt przeznaczono 10,5 mln zł. Środki pochodzą z programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego "Inicjatywa Technologiczna".

AOS - Akademicki Ośrodek Szybowcowy

Dla twórców najważniejszym było skonstruowanie motoszybowca, który będzie laboratorium lotniczym i będzie można go wykorzystywać w Akademickim Ośrodku Szybowcowym w Bezmiechowej do badań nad profilami aerodynamicznymi, różnymi typami śmigieł lub nad wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii do napędu statków powietrznych.

Nazwa AOS to skrót od Akademickiego Ośrodka Szybowcowego w Bezmiechowej. Nazwę tę zasugerował pilot gen. Tadeusz Góra (1918-2010), który jest patronem Bezmiechowej. Cyfra 7 oznacza kolejną konstrukcję powstałą w Politechnice Warszawskiej w ramach Programu ULS "Ultralekkie Szybowce i Motoszybowce" realizowanego tu od 1978 roku, a cyfra 1 - pierwszą konstrukcję Politechniki Rzeszowskiej.

Stworzyć standardy

- Szczególnie trudne było to, że nie ma standardów certyfikacji tego typu statków powietrznych – mówi Wojciech Frączek. – My je dopiero tworzymy. A ten pwostały już egzemplarz zostanie zakwalifikowany do kategorii specjalnej, jako latające laboratorium.

Zdaniem profesora Krzysztofa Kurzydłowskiego, dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, zaprezentowana konstrukcja w udany sposób łączy element naukowy z dydaktycznym.

- Efekty tego projektu będą trwały dłużej niż kariera tego motoszybowca – ocenia prof. Kurzydłowski.

Pierwszy w Polsce

AOS-71 to dwuosobowy, wyposażony w napęd elektryczny szybowiec. To pierwszy tego typu statek powietrzny zbudowany w Polsce, a jeden z nielicznych na świecie. Ma wygodną i obszerną kabinę, napęd umożliwiający długie i bezpieczne loty. Do tego jest lekki, co ułatwia obsługę naziemną. Innowacyjne jest również rozmieszczenie miejsc dla pilotów. Zwykle w motoszybowcach dwuosobowych miejsca znajdują się jedno za drugim, a w AOS - 71 miejsca są ustawione obok siebie.

Dzięki napędowi elektrycznemu loty będą w założeniu bezpieczniejsze i będzie można wykonywać przeloty między lotniskami, wtedy gdy nie ma odpowiedniego wiatru.

Czy będzie produkcja seryjna?

Projekt można też skomercjalizować AOS-71, ale tym nie będzie się zajmować żadna z uczelni.

- Dla nas najważniejsza jest nauka – mówi prof. Marek Orkisz, rektor Politechniki Rzeszowskiej. – Nie mamy w planie zajmować się komercjalizacją projektu. To już zadanie dla kogoś innego.

Nieoficjalnie mówi się, że konstrukcją zainteresowani są przedsiębiorcy z krajów arabskich. Po wdrożeniu do seryjnej produkcji, samolot będzie mógł być wykorzystywany nie tylko w szkoleniu podstawowym pilotów, w nauce podstaw akrobacji, do startów w zawodach, ale też w lotach rekreacyjnych i pasażerskich (jako taksówka powietrzna) oraz np. do patrolowania lasów.

Obydwie uczelnie myślą już o kolejnych konstrukcjach. Przygotowują wniosek do NCBiR dotyczący budowy AOS-82. Natomiast koncepcja AOS-93 ma być szybowcem z napędem hybrydowym.

Parametry techniczne motoszybowca AOS-71

Powierzchnia nośna – 15,8 mkw

Wydłuzenie 17

Maksymalna masa w locie – 650 kg

Masa własna 470 kg

Masa ładunku w kabinie – 180 kg

Prędkość maksymalna – 260 km/h

Prędkość minimalna – 72 km/h

Opadanie minimalne - 0,8 m/s

Doskonałość aerodynamiczna – 31

Napęd – silnik synchroniczny trójfazowy, Sineton A37K015, chowany do kadłuba, zasilany akumulatorami litowo-polimerowymi firmy Kokam, ważącymi 60 kg. Śmigło wykonane zostało z kompozytu węglowego.

Moc nominalna silnika – 20 kW

ac

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij