Wyniki kontroli w Szpitalu nr 1 im. Chopina w Rzeszowie
RZESZÓW, PODKARPACKIE.
Kontrolę w Klinicznym Szpitalu Wojewódzkim nr 1 im. Fryderyka Chopina w Rzeszowie zarządził zarząd województwa 20 października 2020 r. Trwała od 12 listopada 2020 rdo 18 grudnia 2020 r. (tzn. w tym czasie zespół kontrolny miał prawo do pozyskiwania dokumentów i żądania wyjaśnień od jednostki kontrolowanej). Okres, który był objęty kontrolą to styczeń-październik 2020 r. Postępowanie kontrolne formalnie zakończyło się 16 lutego br. – w dniu doręczenia wystąpienia pokontrolnego KSW nr 1. Zespół kontrolny składał się z pracowników Departamentu Kontroli i Departamentu Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej. Kontrolujący kontrolę przeprowadzali zdalnie z uwagi na warunki epidemii. Zakres kontroli obejmował:
- realizację zapisów umowy łączącej Kliniczny Szpital Wojewódzkim nr 1 z Uniwersytetem Rzeszowskim o udostępnienie jednostek organizacyjnych Szpitala
- politykę kadrową, w tym obsadzanie stanowisk kierowników klinik w Szpitalu
- analizę sytuacji w Klinice Okulistyki
- prawidłowość postępowania z dokumentami zawierającymi dane i informacje medyczne
Kontrola nie obejmowała budzących zainteresowanie mieszkańców, mediów a także polityków i samorządo wców wypowiedzenie umów prof. Gutkowskiemu, rozwiązanie umów z sekretarką medyczną i pielęgniarką z Kliniki Okulistyki, prawidłowość gospodarowania mieniem województwa w ramach umów najmu, działanie Izby Przyjęć i Kliniki Gastroenterologii, dezorganizacja Kliniki Okulistyki w okresie październik/listopad oraz przeprowadzanie w grudniu ub. r., konkursów ofert na udzielanie świadczeń medycznych.
Wicemarszałek Piotr Pilch zapewnił, że sytuacja w szpitalu jest tematem każdego posiedzenia zarządu województwa, zajmował się tez ta sprawą klub radnych Prawa i Sprawiedliwości w sejmiku.
- Marszałek i zarząd nie wchodzili w kompetencje dyrektora w sprawach pracowniczych i organizacyjnych – dodał Piotr Pilch. - Tego nie robił i nie będzie robił
Marszałek Władysław Ortyl stwierdził, że oprócz argumentów wcześniej podawanych przez nowego dyrektora argumentów, dotyczących zmian w szpitalu, teraz doszły nowe argumenty wynikające z tej kontroli.
Główne wyniki kontroli:
uchybienia formalne w zakresie przechowywania i ewidencjonowania umowy zawartej między szpitalem a Uniwersytetem świadczące o nieładzie dokumentacyjnym i braku należytej staranności
braki w zakresie efektywnego i skutecznego przepływu informacji pomiędzy dyrektorem szpitala
a zespołami Kliniki Chirurgii Ogólnej i Onkologicznej oraz Kliniki Onkologii Klinicznej, na co wskazują okoliczności zatrudnienia w Szpitalu kierowników ww. klinik
zawarcie umowy z lekarzem na udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu chirurgii ogólnej
i onkologicznej było związane z wykonywaniem działalności leczniczej szpitala i było niezależne od obsadzenia stanowiska kierownika kliniki, nastąpiło po przeprowadzeniu przez szpital konkursu ofert – lekarz ten mógł być wprowadzony do zespołu Kliniki Chirurgii Ogólnej i Onkologicznej jako lekarz udzielający świadczeń zdrowotnych
późniejszej wyłonienie tego lekarza w konkursie na kierownika Kliniki ogłoszonym przez Uniwersytet było związane z wykonywaniem działalności dydaktycznej i badawczej (Zgodnie z art. 91 ustawy o działalności leczniczej jednostką organizacyjną wykonującą działalność dydaktyczną i badawczą, będącą oddziałem, kieruje ordynator albo inny lekarz kierujący (Regulamin organizacyjny Szpitala nie przewiduje funkcji ordynatora - ustawa dopuszcza możliwość kierowania oddziałem przez innego lekarza niebędącego ordynatorem jeśli wynika to z regulaminu). Osobą odpowiedzialną za działalność dydaktyczną
i badawczą w takiej jednostce jest kierownik Kliniki – kompetencje tych funkcji i wynikająca z ich pełnienia odpowiedzialność co do zasady nie dublują się, są to dwa odrębne stanowiska, ale dopuszczalne jest łącznie ich przez jedną osobę co jest stosowane we wszystkich przypadkach w podkarpackich szpitalach klinicznych. Lekarza kierującego odpowiadającego w całości za zarządzanie oddziałem powołuje podmiot leczniczy,
a kierownik Kliniki wyłaniany jest przez Uniwersytet w drodze konkursu).
kandydat wskazany przez Uniwersytet Rzeszowski w drodze konkursu spełniał kryteria wymagane przez umowę o udostępnianie jednostek organizacyjnych, a jego wybór został zaakceptowany przez po. dyrektora szpitala
kandydat wskazany przez uniwersytet łączył funkcję lekarza kierującego oddziałem z funkcją kierownika kliniki
Uniwersytet Rzeszowski nie ogłaszał konkursu na kierownika Kliniki Onkologii Klinicznej
stanowisko to zostało obsadzone przez lekarza zatrudnionego przez szpital, co nakładało odpowiedzialność za działalność leczniczą – skoro uniwersytet nie wskazał w drodze konkursu kandydata do objęcia tego stanowiska, który byłby odpowiedzialny za działalność dydaktyczną
i badawczą, to szpital mógł zatrudnić innego lekarza kierującego w celu zapewnienia prawidłowej pracy oddziału
zatrudniony lekarz nie podjął pracy w szpitalu i wypowiedział umowę o pracę, którą rozwiązano
z zachowaniem okresu wypowiedzenia
niewielki stopień realizacji sposobu obsadzania stanowisk kierowników klinik przyjętego
w regulaminie organizacyjnym oraz umowie zawartej z uniwersytetem
brak należytej staranności i nieład dokumentacyjny w zakresie przeprowadzania konkursu ofert na udzielanie świadczeń medycznych jednak stwierdzone uchybienia i nieprawidłowości nie skutkują nieważnością postępowania
udostępnienie dokumentacji medycznej z naruszeniem art. 26 ust. 3 ustawy o prawach pacjenta
i Rzeczniku Praw Pacjenta
brak należytej staranności przy dokonywaniu kontroli dowodów księgowych dotyczących świadczeń zdrowotnych udzielonych na podstawie umów cywilnoprawnych oraz braki dokumentacyjne w tym zakresie
Wnioski dotyczące Kliniki Okulistyki i kształcenia rezydentów zostały sformułowane
w wyniku kontroli Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego (CMKP):
jednostka spełnia formalne warunki akredytacyjne do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie okulistyki
jednostka nie zapewnia wymaganej kadry zatrudnionych specjalistów w dziedzinie okulistyki mogących pełnić funkcję kierownika specjalizacji wskutek przeprowadzonych zmian kadrowych
w Klinice Okulistyki występuje konflikt personalny, który nie służy dobrej realizacji szkolenia specjalizacyjnego
nie zapewniono w jednostce należytego nadzoru nad przebiegiem szkolenia i jego dokumentowaniem – nie pracowała komisja odpowiedzialna za ocenę jakości kształcenia powołana zarządzeniem dyrektora w 2014 r., brak działania w szpitalu, komisji realizującej nadzór nad szkoleniem specjalizacyjnym uniemożliwia rozstrzygnięcie konfliktu i podjęcie mediacji
szkolenie specjalizacyjne jest realizowane z opóźnieniami (dotyczy kursów specjalizacyjnych oraz wykonywanych zabiegów i procedur) – trzeba jednak uwzględnić długie przerwy związane z macierzyństwem przynajmniej u 8 rezydentek oraz deklarowanie bardzo zróżnicowanej liczby asyst i wykonań zabiegów i procedur od zupełnego braku lub pojedynczych do nawet kilkudziesięciu)
należy umożliwić nadrobienie zaległości i udostępnić blok operacyjny do szkolenia, lekarz rezydent może być szkolony w zakresie chirurgii oka, ale o tempie wdrażania w ten zakres decyduje kierownik kliniki i kierownicy specjalizacji oceniający całościowe zaangażowanie w pracę kliniki
dokumentacja szkolenia zarówno elektroniczna, jak i papierowa nie była prowadzona przez lekarzy rezydentów systematycznie
Kluczowe zalecenia pokontrolne:
zapewnienie nadzoru nad prawidłowym wykonywaniem postanowień umowy z Uniwersytetem Rzeszowskim oraz efektywnego systemu komunikacji i wymiany informacji z Uniwersytetem
dokumentowanie z należytą starannością przebiegu postępowania konkursów ofert, dostosowanie postanowień regulaminu w tym zakresie, stosowanie terminów umożliwiających uczestniczenie
w nich jak największej liczbie wykonawców oraz ustalanie wartości zamówienia na usługi zgodnie
z ustawą o działalności leczniczej
powierzanie funkcji pełniącego obowiązki kierownika kliniki osobie posiadającej prawo wykonywania zawodu lekarza, wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach związanych z nagłym zwolnieniem stanowiska kierownika lub gdy kierownik nie ma możliwości pełnienia swej funkcji
podjęcie działań mających na celu obsadzanie stanowisk osobami łączącymi funkcję lekarza kierującego oddziałem z funkcją kierownika kliniki zgodnie z regulaminem organizacyjnym oraz umową zawartą z Uniwersytetem
wzmożenie nadzoru nad ochroną dokumentacji medycznej oraz udostępnianie dokumentacji medycznej wyłącznie podmiotom i w okolicznościach wskazanych przepisami prawa
wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za nadzór nad jakością szkolenia lub zaktywizowanie komisji do realizacji takiego nadzoru
wszystkim szkolącym się w Klinice Okulistyki lekarzom rezydentom zapewnienie opieki kierownika specjalizacji poprzez dostosowanie liczby miejsc szkoleniowych i kadry zatrudnionych specjalistów
w ustalaniu terminów staży i kursów lekarzy rezydentów zachowanie drogi służbowej i wskazanej przez Konsultanta Krajowego procedury
umożliwienie uzupełnienia wykazanych zaległości szkoleniowych, w tym udostępnienie bloku operacyjnego do szkolenia oraz zapewnienie nadzoru specjalisty podczas dyżurów medycznych pełnionych przez rezydentów
uzupełnienie braków przez rezydentów w dokumentacji papierowej i elektronicznej
przestrzeganie obowiązku bieżącego aktualizowania przepisów wewnętrznych w zakresie obiegu
i kontroli dokumentów
Kliniczny Szpital Wojewódzki nr 1 im. F. Chopina w Rzeszowie przekazał do CMKP we wskazanym terminie 10 lutego br. informację o wdrożeniu zaleceń pokontrolnych, która została także przedłożona zarządowi województwa. Do projektu wystąpienia pokontrolnego Urzędu Marszałkowskiego, szpital nie wniósł zastrzeżeń. Raport CMKP jest w całości przytoczony w wystąpieniu pokontrolnym. We wszystkich kwestiach będących przedmiotem ostatnich doniesień medialnych oraz wątpliwości radnych związanych z KSW nr 1, które nie były objęte zakresem zakończonej kontroli, zostanie przez zarząd województwa wszczęte odrębne postępowanie kontrolne w KSW nr 1. Te kwestie to m.in. wypowiedzenie umów prof. Gutkowskiemu, rozwiązanie umów z sekretarką medyczną i pielęgniarką z Kliniki Okulistyki, prawidłowość gospodarowania mieniem województwa w ramach umów najmu, działanie Izby Przyjęć i Kliniki Gastroenterologii, dezorganizacja Kliniki Okulistyki w okresie październik/listopad oraz przeprowadzanie w grudniu ub. r., konkursów ofert na udzielanie świadczeń medycznych.
Treść wystąpienia pokontrolnego jest dostępna w trybie udostępnienia informacji publicznej. Radni Województwa otrzymali treść wystąpienia oraz przedłożony Zarządowi raport CMKP wraz z informacją o wdrożeniu zaleceń. Szpital ma 30 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego na przedłożenie informacji o realizacji zaleceń pokontrolnych.