Życzenia starosty rzeszowskiego Marka Sitarza z okazji Wielkanocy
Życzenia Waldemara Szumnego z okazji Wielkanocy
Adam Dziedzic - kandydat na prezydenta Rzeszowa
Maria Fajger - kandydatka do sejmiku województwa podkarpackiego

Zakupy online w 2020 r.: mniej odzieży, więcej jedzenia

Opublikowano: 2020-06-17 13:39:49, przez: admin, w kategorii: Biznes

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 zmienia nawyki zakupowe Polaków. Coraz częściej szukają produktów w internecie. Czasowo zamknięte sklepy stacjonarne sprawiły, że część klientów zrobiła zakupy po raz pierwszy w sieci.

Fot. Pixabay/CC0

Fot. Pixabay/CC0

 

Więcej jedzenia, mniej odzieży

 

Pandemia, czasowe zamrożenie części gospodarki oraz powszechność pracy zdalnej znacząco wpłynęły na sprzedaż w internecie. Nie zawsze jednak tylko w postaci wzrostów, ponieważ osoby, które jeszcze przed jej wybuchem chętnie robiły zakupy w sieci, teraz ograniczają konsumpcję. Jak wynika z przeprowadzonego przez Kantar badania Wonga Polska „Cyfrowe zwyczaje Polaków”, aż 36 proc. ankietowanych przyznało, że kupuje mniej ubrań przez internet niż rok temu – to największy spadek.

 

Tylko 7 proc. rzadziej w sieci nabywa sprzęt RTV/AGD, a 5 proc. kosmetyki. Natomiast 9 proc. badanych zmawia mniej jedzenia i artykułów spożywczych, 3 proc. alkohol i buty.

Życzenia posłanki Ewy Leniart z okazji Wielkanocy
Ryszard Wisz kandydat do Rady Powiatu Rzeszowskiego

Co istotne, 6 proc. ankietowanych odpowiedziało, że kupuje mniej produktów ze wszystkich kategorii w porównaniu do zeszłego roku. Po prostu ograniczyło swoje wydatki.

– Jak pokazują wyniki badania, większość wzrostów w sektorze e-commerce może być spowodowana napływem nowych klientów, którzy ze względu na czasowe zamknięcie sklepów stacjonarnych lub ograniczenia sanitarne, poszukiwali nowych miejsc do robienia zakupów. W przypadku osób chętnie korzystających z usług online widać jednak zmniejszoną konsumpcję wielu kategorii dóbr, co może wynikać z ogólnej sytuacji gospodarczej i niepewności na rynku pracy – zauważa Aneta Gergont-Gałązka, dyrektor departamentu marketingu w Wonga Polska.

Znaczące wzrosty dotyczą natomiast zamawiania jedzenia i artykułów spożywczych. Więcej tego typu produktów kupuje blisko co trzeci (32 proc.) ankietowany. 8 proc. osób częściej nabywa w sieci także chemię, a 3 proc. książki.

 

Najpopularniejsze kategorie zakupowe Polaków

 

Życzenia senatora Józefa Jodłowskiego z okazji Wielkiej Nocy
Życzenia od posła Bogdana Rzońcy z okazji Wielkanocy

W porównaniu do ubiegłego roku, widać spadki w kategoriach produktów, jakie ankietowani najczęściej zamawiają przez internet. Z 54 do 45 proc. spadły zakupy kosmetyków, które rok temu były najpopularniejszym rodzajem produktów kupowanych w sieci -  wynika z badania Wonga Polska. Na drugim miejscu znajdują się książki i gry (to spadek o 5 proc. rok do roku). 32 proc. wskazało że kupuje obecnie w sieci sprzęt RTV, to nieco mniej niż rok temu, 25 proc. – sprzęt AGD (o 11 proc. mniej niż rok wcześniej).

– Patrząc na osoby, dla których zakupy w internecie nie są nowością, to podobnie jak w całej gospodarce widać spadek konsumpcji. I to praktycznie w każdej kategorii produktów. Teraz, po odmrożeniu większości sklepów stacjonarnych część osób może z powrotem do nich wrócić. Jednak nie ulega wątpliwości, że pewna grupa konsumentów po „wypróbowaniu” kanału online będzie z niego korzystać już stale, co w konsekwencji jeszcze bardziej przyspieszy rozwój sprzedaży produktów i usług w sieci - podsumowuje Aneta Gergont-Gałązka z Wonga Polska.

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij