Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Koronawirus: dla firm przewożących pasażerów nastał trudny czas

Opublikowano: 2020-04-09 09:27:15, przez: admin, w kategorii: Biznes

Roczna wartość usług transportu pasażerskiego w Polsce oceniania jest na ok. 10 mld zł. Od miesiąca już wiadomo, że w tym roku ta kwota będzie nie do uzyskania. Co najmniej na kwartał ustanie ruch autobusów w Polsce. Widok parkingu zastawionego autobusami firmy Neobus w Niebylcu, jednego z większych krajowych przewoźników, unaocznia to w sposób bolesny.

Fot. Krzysztof Zieliński

Fot. Krzysztof Zieliński

 

Jeszcze w 2017 r. Gazeta Wyborcza pisząc artykuł o firmie Neobus zadawała pytanie: Czy firma z wioski liczącej 200 numerów może walczyć o klientów z Polskim Busem? Siedzibę firmy Neobus we wsi Niebylec zna każdy, kto choć raz jechał z Krosna, Sanoka czy Iwonicza-Zdroju do Warszawy, Wrocławia lub Łodzi. Jej parking był zawsze pusty, luksusowe autobusy przewoziły tysiące podróżnych. Teraz wszystkie stoją równo obok siebie. Każdy dzień ich przestoju to wymierna strata dla przewoźnika.

Już na samym początku pandemii, w marcu br., profesor Zdzisław Kordel z Instytutu Transportu Samochodowego - jak podawał TVN24 bis - twierdził, że szybkie odrobienie strat wynikających z ograniczenia dostaw będzie niemożliwe. Z kolei Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych oceniał, że z powodu pojawienia się koronowirusa polski transport pasażerski na trasach międzynarodowych zmalał o 97%!

Roczna wartość rynkowa usług transportowych w transporcie pasażerskim obliczana była na 10 miliardów złotych. Już teraz wiadomo, że ta kwota w tym roku do uzyskania jest nierealna, transport pasażerki zamarł praktycznie na całym kontynencie. Pytanie stawiane przez specjalistów i ekspertów to, czy będzie miał szanse się podnieść. Dla firm transportowych przestój tylko przez miesiąc oznacza poważne kłopoty finansowe. Kończy się właśnie pierwszy, przed nimi co najmniej jeszcze dwa kolejne. Firmy mają większość środków transportowych zakupione w leasingu. Stąd nawet krótki przestój paraliżuje branżę. W tej chwili większość właścicieli firm liczy przede wszystkim na przetrwanie.

Krzysztof Zieliński 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij