Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Uproszczenia prawa gospodarczego

Opublikowano: 2011-06-26 20:03:27, przez: admin, w kategorii: Prawo

Rada Ministrów przyjęła założenia projektu ustawy o redukcji obowiązków informacyjnych oraz o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Jest to pakiet rozwiązań, które przyniosą kolejne ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce. Dokument przygotowało Ministerstwo Gospodarki

- Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, którym czasochłonne i kosztowne obowiązki informacyjne przeszkadzają w prowadzeniu działalności gospodarczej – powiedział wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak

Jego zdaniem, proponowane przez resort gospodarki rozwiązania sprzyjają rozwojowi przedsiębiorczości oraz poprawią konkurencyjność krajowych firm.

Kontynuując proces likwidacji zbędnych regulacji, MG w drugiej ustawie deregulacyjnej proponuje:

Wykorzystywanie zaległego urlopu do 31 lipca następnego roku. Pracownik będzie miał prawo do wykorzystania zaległego urlopu do końca lipca roku następnego, a nie jak do tej pory, jedynie do 31 marca. Zmiana ta będzie korzystna dla obu stron: pracodawcy umożliwi lepszą organizację pracy, a pracownikowi dogodne zorganizowanie wypoczynku.

Umożliwienie reprezentatywnym organizacjom pracodawców i związkom zawodowym występowania do ministra finansów o dokonanie ogólnych interpretacji podatkowych. Zwiększy to stabilność prawną firm, związaną z rodzajem wykonywanej działalności gospodarczej. Istotne dla konkretnych branż kwestie będą rozstrzygane w sposób jednolity.

Skrócenie z 10 do 5 lat okresu przedawnienia należności z tytułu składek do ZUS i KRUS. Dzięki tej propozycji przedsiębiorcy i inni płatnicy będą mogli w krótszym okresie otrzymać zwrot nadpłaconych składek .

Zmniejszenie częstotliwości przekazywania przez płatnika ubezpieczonemu informacji o zapłaconych składkach do ZUS i NFZ z imiennych raportów miesięcznych. Informacje te będą przekazywane raz na rok lub na żądanie płatnika częściej. Obecny comiesięczny, pisemny obowiązek informowania pracowników o odprowadzonych składkach jest szczególnie uciążliwy dla średnich i dużych firm. Chodzi zwłaszcza o znaczne koszty związane z przygotowaniem i drukiem formularzy ZUS RMUA.

Wydłużenie terminu na składanie deklaracji na podatek od nieruchomości z 15 stycznia do 31 stycznia danego roku. Ułatwi to przedsiębiorcom należyte wywiązanie się z tego obowiązku, także w przypadku wystąpienia sytuacji od niego niezależnych.

Zniesienie obowiązku uzyskiwania opinii rzeczoznawcy w kwestii spełniania przepisów BHP przez projekty budowlane. Uzyskanie opinii rzeczoznawcy będzie fakultatywne. Utrzymany zostanie natomiast obowiązek zapewnienia przez pracodawcę zgodności budowy lub przebudowy obiektu z zasadami BHP.

Resort gospodarki postuluje ponadto:

- wprowadzenie rozwiązań umożliwiających przesyłanie niektórych dokumentów w postaci elektronicznej, jako alternatywy do dokumentów papierowych,
- skrócenie przechowywania – z 10 do 5 lat – kopii deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych.

Ministerstwo Gospodarki chce, aby nowe przepisy zaczęły obowiązywać już od 1 stycznia 2012 r., z wyłączeniem zmian wymagających dłuższego vacatio legis.

- Oczekujemy, że dzięki nim zostanie odblokowany potencjał przedsiębiorców oraz zwiększy się efektywność i wydajność pracy w firmach – powiedział wicepremier Waldemar Pawlak.

kar

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij