Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

Lotniczy projekt badawczy Politechniki Rzeszowskiej i Pratt & Whitney Rzeszów

Opublikowano: 2018-06-06 16:45:59, przez: admin, w kategorii: Biznes

RZESZÓW. Na Politechnice Rzeszowskiej otwarto nowoczesne, unikalne w skali świata stanowisko do badań uszczelnień węglowych stosowanych w silnikach lotniczych. To wspólny projekt Politechniki Rzeszowskiej i Pratt & Whitney Rzeszów.

Fot. Marian MisiakiewiczFot. Marian Misiakiewicz
Fot. Marian Misiakiewicz

Fot. Marian Misiakiewicz

 

Stanowisko jest efektem wielu lat wspólnej pracy Politechniki Rzeszowskiej  z przedstawicielami przemysłu, biznesu oraz otoczenia gospodarczego.

 

- To kolejny przykład na współpracę Politechniki Rzeszowskiej z przemysłem i kolejny krok w rozwoju naszego regionu w stronę przemysłu lotniczego – mówił prof. Tadeusz Markowski, rektor Politechniki Rzeszowskiej.

 

Stanowisko przeznaczone jest do badań uszczelnień silników lotniczych w symulowanych warunkach eksploatacyjnych. Jego układy: napędowy, olejowy i powietrzny odtwarzają wiernie warunki w jakich pracuje uszczelnienie w trakcie lotu statku powietrznego. Dzięki automatycznemu systemowi sterowania możliwe jest zasymulowanie pełnego cyklu eksploatacyjnego uszczelnienia począwszy od startu poprzez wznoszenie i lot ustalony aż do obniżania lotu i lądowania.  Na stanowisku prowadzone będą prace nauko-badawcze mające na celu doskonalenie i rozwój uszczelnień stosowanych w silnikach lotniczych.

 

- To nisza w przemyśle lotniczym i mało jest firm, które to potrafią i chcą robić. To jest naprawdę klasa światowa - podkreślał  Marek Darecki, prezes Pratt & Whitney Rzeszów.

 

Stanowisko zaprojektowane i wykonane zostało w ramach projektu „Testowanie krytycznych elementów silnika lotniczego o podwyższonych parametrach użytkowych” wykonywanego w programie Demonstrator+. Wniosek projektowy został przygotowany przez Pratt & Whitney Rzeszów oraz Politechnikę Rzeszowską.

 

- Niezwykle wymagające przedsięwzięcie zostało zrealizowane przez nasze polskie firmy - mówił podczas otwarcia stanowiska prof. dr hab. inż. Jarosław Sęp, dziekan Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa PRz.

 

Wśród wykonawców znalazły się firmy Ponar Wadowice (główny wykonawca), Hydroautomatyka, Ekstensa. Magbud  oraz Cerbex. Projekt był również wspierany infrastrukturalnie przez RARR w Rzeszowie. 

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij