Lotniczy projekt badawczy Politechniki Rzeszowskiej i Pratt & Whitney Rzeszów
RZESZÓW. Na Politechnice Rzeszowskiej otwarto nowoczesne, unikalne w skali świata stanowisko do badań uszczelnień węglowych stosowanych w silnikach lotniczych. To wspólny projekt Politechniki Rzeszowskiej i Pratt & Whitney Rzeszów.
Stanowisko jest efektem wielu lat wspólnej pracy Politechniki Rzeszowskiej z przedstawicielami przemysłu, biznesu oraz otoczenia gospodarczego.
- To kolejny przykład na współpracę Politechniki Rzeszowskiej z przemysłem i kolejny krok w rozwoju naszego regionu w stronę przemysłu lotniczego – mówił prof. Tadeusz Markowski, rektor Politechniki Rzeszowskiej.
Stanowisko przeznaczone jest do badań uszczelnień silników lotniczych w symulowanych warunkach eksploatacyjnych. Jego układy: napędowy, olejowy i powietrzny odtwarzają wiernie warunki w jakich pracuje uszczelnienie w trakcie lotu statku powietrznego. Dzięki automatycznemu systemowi sterowania możliwe jest zasymulowanie pełnego cyklu eksploatacyjnego uszczelnienia począwszy od startu poprzez wznoszenie i lot ustalony aż do obniżania lotu i lądowania. Na stanowisku prowadzone będą prace nauko-badawcze mające na celu doskonalenie i rozwój uszczelnień stosowanych w silnikach lotniczych.
- To nisza w przemyśle lotniczym i mało jest firm, które to potrafią i chcą robić. To jest naprawdę klasa światowa - podkreślał Marek Darecki, prezes Pratt & Whitney Rzeszów.
Stanowisko zaprojektowane i wykonane zostało w ramach projektu „Testowanie krytycznych elementów silnika lotniczego o podwyższonych parametrach użytkowych” wykonywanego w programie Demonstrator+. Wniosek projektowy został przygotowany przez Pratt & Whitney Rzeszów oraz Politechnikę Rzeszowską.
- Niezwykle wymagające przedsięwzięcie zostało zrealizowane przez nasze polskie firmy - mówił podczas otwarcia stanowiska prof. dr hab. inż. Jarosław Sęp, dziekan Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa PRz.
Wśród wykonawców znalazły się firmy Ponar Wadowice (główny wykonawca), Hydroautomatyka, Ekstensa. Magbud oraz Cerbex. Projekt był również wspierany infrastrukturalnie przez RARR w Rzeszowie.