117 milionów złotych na podmiejskie pociągi wokół Rzeszowa
PODKARPACKIE. Tworzony w województwie podkarpackim system Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej otrzymał wielomilionową pomoc ze środków unijnych.
Fot. Michał Mielniczuk
Dziś (poniedziałek 21 maja 2018 r.) marszałek Władysław Ortyl oraz Przemysław Gorgol dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych i wicemarszałek Bogdan Romaniuk podpisali w tej sprawie umowę. Chodzi o dofinansowanie na prawie 117 mln zł. Obecny byli wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik oraz wojewoda Ewa Leniart.
Podpisana w urzędzie marszałkowskim umowa dotyczy projektu pn. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Zakup taboru wraz z budową zaplecza technicznego”. Dofinansowanie pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Projekt Podmiejska Kolej Aglomeracyjna składa się z dwóch etapów i dotyczy zakupu taboru, na który podpisano dzisiaj umowę oraz budowy infrastruktury i modernizacji linii kolejowych. Szacowane koszty inwestycji wynoszą:
Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Zakup taboru wraz z budową zaplecza technicznego” - oszacowany jest na kwotę: ok. 287 mln zł.
Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej” - oszacowany jest na kwotę: ok. 300 mln zł, w tym dotacja około 200 mln zł.
Całość inwestycji ma wynieść ok. 588 mln zł.
Dzięki wsparciu UE województwo podkarpackie zakupi 10 pociągów (8 elektrycznych i 2 spalinowych) przeznaczonych do obsługi połączeń pasażerskich na obszarze Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Nowy tabor będzie kursował na trasach:
- Rzeszów Główny – Dębica i Rzeszów Główny – Przeworsk;
- Rzeszów Główny – Strzyżów;
- Rzeszów Główny – Kolbuszowa oraz Rzeszów Główny – Port Lotniczy Rzeszów Jasionka (linia planowana).
Poza pociągami, w ramach projektu na stacji Rzeszów Staroniwa wybudowane zostanie zaplecze techniczne dla rzeszowskiego taboru kolejowego.
- Transport kolejowy jest transportem ekologicznym, bardzo pożądanym, dynamicznie się rozwijającym. Dlatego nie może być tak, żeby Podkarpacie nie korzystało z możliwości jego dofinansowania - mówił marszałek.
Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformował, że podpisywana w Rzeszowie umowa jest 173-cią umową w zakresie transportowym z POIiŚ.
- Rozwój transportu kolejowego jest priorytetem w tej perspektywie – mówił Witold Słowik. Z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, którego globalna wartość wkładu unijnego wynosi ok. 115 mld. zł. 21 mld przeznaczonych jest na transport kolejowy .