Jak amortyzować samochód ciężarowy?
Jednorazowa amortyzacja nie jest przeznaczona dla samochodów osobowych. Ale są wyjątki. Mniejsze samochody także można jednorazowo amortyzować, gdy spełniają one dodatkowe warunki wskazane w ustawie. Potrzebna jest też właściwa dokumentacja, jak świadectwo homologacji.
Fot. Volkswagen
Przy jednorazowej amortyzacji, całą kwotę netto za zakupiony samochód zalicza się do kosztów uzyskania przychodu, co skutkuje znacznym zmniejszeniem dochodu, czyli też podatku dochodowego. Zaoszczędzone pieniądze można inwestować.
Podatnicy, w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej (o ile w dwóch poprzednich latach jej nie prowadzili) oraz mali podatnicy (którzy nie przekroczyli w poprzednim roku poziomu sprzedaż o równowartości w złotych kwoty 1,2 mln euro czyli 5 324 000 zł), mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej wskazanych w ustawie środków trwałych.
- Prawo wymienia samochody ciężarowe i wyłącza osobowe – mówi Elżbieta Węcławik z Tax Care. - Jednorazowej amortyzacji dokonuje się w roku, w którym samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Maksymalna, łączna wysokość takich odpisów amortyzacyjnych w danym roku to 50 tys. euro (w 2012 roku jest to 222 tys. zł).
Samochód osobowy jak ciężarowy
Samochody o dopuszczalnej macie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 ton, które konstrukcyjnie przeznaczone są do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, to samochody osobowe. Ale są wyjątki.
Amortyzacja jednorazowa jest możliwa także wtedy, gdy spełnione są warunki o uznaniu samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony za ciężarowy. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych jasno określa, że samochodem ciężarowym jest w takim przypadku pojazd:
- posiadający jeden rząd siedzeń, oddzielony od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą; klasyfikowany na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
- mający więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków przekracza 50% długości pojazdu;
- mający otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków (pickupy);
- posiadający kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu (jak polonezy truck);
- Te wymogi trzeba potwierdzić w dodatkowym badaniu technicznym, przeprowadzonym przez okręgową stację kontroli pojazdów. Trzeba mieć wydane przez tę stację zaświadczenie, jak również dowód rejestracyjny pojazdu, z adnotacją o spełnieniu tych wymagań – dodaje ekspertka Tax Care.
Samochodem ciężarowym jest też pojazd będącego pojazdem specjalnym w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o wymienionych w ustawie przeznaczeniach (np. bankowóz, koparka).
kar