Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

Usługi kurierskie a podatek dochodowy i VAT

Opublikowano: 2012-04-04 17:05:32, przez: admin, w kategorii: Prawo

Usługi kurierskie dla firmy mogą być wliczone w koszty – co skutkuje niższym podatkiem dochodowym.

Fot. DPD

Fot. DPD

Firmowe wydatki związane z usługami kurierskimi można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów, a w efekcie zmniejszyć podatek dochodowy. Ale - zależności od typu usług kurierskich - koszty te wpisuje się w różne kolumny podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Korzystanie z kuriera przy kupnie materiałów lub towarów uznawane jest za tzw. koszt uboczny związany z zakupem - powinien on zostać ujęty księgowo w kolumnie uwzględniającej właśnie takie koszty (poz. 11 KPiR).

Natomiast koszty przesyłki kurierskiej związane ze sprzedażą towarów przez przedsiębiorcę należy uwzględnić w kolumnie przeznaczonej do wpisywania tzw. pozostałych kosztów (poz.13 KPiR, do której trafią także opłaty kurierskie związane m.in. z przesyłaniem firmowych dokumentów itp.).

Gdy przedsiębiorca wynajmuje kuriera do przewiezienia sprzedawanych przez siebie towarów, ale to klient płaci za ich transport (tak, jak ma to miejsce w przypadku firm internetowych, które wystawiają fakturę zarówno za towar, jak i za transport przy pomocy wynajętego przez siebie kuriera), nie będzie obniżonej podstawy opodatkowania - usługa kurierska jest tym w przypadku tylko kosztem uzyskania przychodu i przychodem przedsiębiorcy.

23% VAT-u do odliczenia

Usługi kurierskie są opodatkowane stawką 23%. Firmom, które rozliczają VAT, jest to obojętne - mogą bowiem taką kwotę odliczyć. Przy sprzedaży towaru, koszt usługi kurierskiej powinien być doliczony do ceny i opodatkowany razem z towarem.

- Wynika to z zasad dotyczących ustalania podstawy opodatkowania, czyli obrotu – mówi Agata Szymborska – Sutton, Tax Care. - Należy do niego wliczyć także koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu czy ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę (lub usługodawcę) od nabywcy (lub usługobiorcy).

Takie też stanowisko przedstawił Minister Finansów w wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach interpretacji (z dnia 11 sierpnia 2011 r., nr IBPP1/443-779/11/BM):

„(…) koszty przesyłki doliczone do sprzedaży towarów przez sklep internetowy nie stanowią samodzielnej usługi, lecz są to koszty dodatkowe podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. Koszty dodatkowe, między innymi, koszty przesyłki są jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym, które w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy. Wynika z tego, iż koszty wysyłki ponoszone w związku ze sprzedażą towarów, jako element świadczenia zasadniczego, winny zwiększać kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów i być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla sprzedawanych towarów. Jeżeli dostawa dotyczy towarów opodatkowanych według różnych stawek, to koszty przesyłki powinny być przyporządkowane proporcjonalnie do towarów opodatkowanych poszczególnymi stawkami.(…)”

Jednakowy VAT na usługę kurierską i na towar

Gdy jednorazowo sprzedajemy towary (usługi) opodatkowane według różnych stawek, np. 23% i 5%, należy najpierw koszt transportu (w tym przypadku usługi kurierskiej) podzielić proporcjonalnie do udziału w sprzedawanych towarach (usługach), a następnie zastosować stawkę właściwą dla danych towarów we właściwej proporcji.

- Przykładowo, jeśli 70% dostawy stanowią książki opodatkowane stawką 5%, a 30% to e-booki opodatkowane 23-proc. stawką, to do 70% kosztu transportu należy zastosować stawkę 5%, a do 30% - stawkę 23% - tłumaczy Katarzyna Rola-Stężycka z Tax Care. - Przedsiębiorca korzysta więc na tym, że nie musi do całości sprzedaży stosować wyższej, 23-proc. stawki VAT, przewidzianej standardowo dla usług kurierskich.

kar

Więcej o: VAT, podatki, kurierzy

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij