400 mln zł na badania i rozwój dla firm ze średnich miast
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła dwa konkursy dla przedsiębiorców w ramach działania „Badania na rynek” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Jeden z nich przeznaczony jest wyłącznie dla firm ze średnich miast.
Fot. Tadeusz Poźniak
Agencja oferuje do 20 mln zł dofinansowania na projekt. Wnioski będzie można składać od 5 września 2017 r. do 28 lutego 2018 r. Konkurs podzielony jest na etapy, które kończą się odpowiednio 30 września, 31 października, 31 grudnia br. oraz 28 lutego 2018 r. PARP zachęca przedsiębiorców przygotowujących projekty do równoległego wnioskowania o pozwolenie na budowę lub decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, co ułatwi uzyskanie dofinansowania oraz przyspieszy realizację i rozliczenie projektu.
Warunkiem udziału w konkursie dla firm ze średnich miast jest realizacja projektu na terenie jednego z 255 miast, których lista jest załącznikiem do regulaminu. W konkursie dla średnich miast jest zarezerwowane 400 mln zł na dofinansowanie projektów przedsiębiorców. Wszystkie instrumenty w ramach Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) dla miast o średniej wielkości opiewają na kwotę ponad 2,5 mld zł.
- Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju jest strategią rozwoju zrównoważonego, równomiernie obejmującego obszar całego kraju. Ważne jest, by polityka regionalna uruchamiała nieuwolnione dotąd potencjały na obszarach oddalonych od wielkich miast i centrów gospodarczych. W tym kontekście kładziemy nacisk na włączenie mniejszych ośrodków w procesy rozwojowe. Oznacza to np. niwelowanie różnic w dostępie mieszkańców do usług publicznych i rynku pracy, rozwój rynków lokalnych, w tym zachęt dla inwestorów, promowanie przedsiębiorczości i mobilności zawodowej - powiedział wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.
W konkursie ogólnym na przedsiębiorców czeka 750 mln złotych. W obu konkursach dofinansowane będą projekty inwestycyjne, polegające na wdrożeniu wyników prac B+R przeprowadzonych przez wnioskodawcę samodzielnie lub na jego zlecenie, których efektem musi być wprowadzenie na rynek nowych bądź znacząco ulepszonych produktów (wyrobów lub usług). Wsparcie uzyskać mogą tylko projekty dotyczące innowacji produktowej co najmniej na skalę polskiego rynku, tzn. objęty wdrożeniem produkt charakteryzuje się nowością w odniesieniu do posiadanych przez niego nowych cech i funkcjonalności w porównaniu do rozwiązań dostępnych na rynku polskim i jednocześnie nowe cechy i funkcjonalności wdrażanego produktu mają istotne znaczenie dla odbiorców produktu. W trakcie oceny premiowane są projekty o innowacyjności przekraczającej skalę kraju, z dużym potencjałem rozwojowym z punktu widzenia branży i rynku oraz projekty z zakresu wysokich i średnio-wysokich technologii lub zaawansowanych technologicznie i wiedzo chłonnych usług (zgodnie z klasyfikacją Eurostat).
Zobacz dokumentację dla poddziałania 3.2.1 Badania na rynek - IV nabór 2017 miasta średnie