Autogaz najtańszy na Podkarpaciu
PODKARPACKIE, KRAJ. Komunikat cenowy Polskiej Izby Paliw Płynnych, Warszawa, 12 października 2016 r.
Fot. Pixabay/CC0
Średnie detaliczne ceny paliw 12 października 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,36 zł/l olej napędowy; 4,52 zł/l benzyna 95-oktanowa 1,98 zł/l autogaz*.
W połowie 41. tygodnia 2016 r. na polskich stacjach olej napędowy i benzyna drożeją więc 9 gr/l (Pb98 +12 gr/l), a autogaz 5 gr/l (w porównaniu z notowaniem z 5 października)*.
Paliwo kierowców indywidualnych (benzyna) jest więc dziś o 4 gr/l droższe niż 1 lipca br., ON (tzw. diesel - paliwo transportu publicznego oraz ciężarowego) o 13 gr/l, a autogaz (LPG – paliwo alternatywne do ww.) notuje +37 gr/l. W porównaniu z sytuacją sprzed roku (notowanie PIPP 12.10.2015 r.) polscy kierowcy płacą o 4 gr/l więcej za ON, o 5 gr/l za Pb95, a o 14 gr/l więcej za autogaz.
Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,29 zł/l (+15 gr/l od 5 października), najdroższy zaś zachodniopomorskie: 4,42 zł/l (+13 gr/l przez ostatnich 7 dni). Największe zmiany tego notowania to świętokrzyskie: +18 gr/l przy średniej 4,38 zł/l.
Stacje śląskie mają też najtańszą benzynę: średnia 4,43 zł/l (+13 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,61 zł/l (+14 gr/l). Największe zmiany tego notowania to dolnośląskie: +19 gr/l przy średniej 4,46 zł/l.
Województwo podkarpackie to od pewnego czasu najtańszy autogaz: 1,91 zł/l (+1 gr/l). Najdroższy ponownie zachodniopomorskie: 2,07 zł/l (+3 gr/l). Największe zmiany tego notowania to warmińsko-mazurskie: +8 gr/l przy średniej 2,04 zł/l.
Zmiany na światowych rynkach, a w konsekwencji zmiany w hurcie paliwowym polskich rafinerii dają asumpt do przewidywań na najbliższy tydzień dalszych wzrostów cen na polskich stacjach.
W środę, 12 października w hurcie paliwowym polskich rafinerii mamy delikatną korektę - benzyna tanieje średnio 7 zł/m3, a olej napędowy 2 zł/m3.
Mimo to w porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, benzyna w hurcie jest dziś droższa 18%, a olej napędowy 22% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +32%!). Mmiędzy 4 a 27 sierpnia 2016 r. benzyna w obu polskich rafineriach zdrożała 6%, a olej napędowy 8% netto, tj. ok. 26 i 30 gr/l brutto. Z kolei 9 września mieliśmy najwyższy w historii skok cen benzyn, ok. 100 zł/m3 netto (ON drożał wtedy ok. 30 zł/m3).W przeliczeniu na liczby bezwzględne oznacza to, że dziś benzyna i olej napędowy kupowane w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom są droższe odpowiednio: 68 i 67 gr/l brutto. Tym samym średnie marże detaliczne polskich stacji w okresie 01.01-12.10.2016 r. ukształtowała się poniżej 1,8% ceny 1 litra paliwa.
Zmiany cenników hurtowych polskich rafinerii są ściśle skorelowane z czynnikami makroekonomicznymi – głównie światowymi rynkami paliw gotowych. Te zaś w ostatnim czasie podlegają bardzo silnym wahaniom. Wg agencji Bloomberg w okresie 07.09-12.10.2016 benzyna odnotowała wzrost 10-proc. Olej napędowy w tym czasie drożał ponad 12%. Dziś jednak oba paliwa notowały już jednak, odpowiednio: -1,34 i -1,74%.