Rekordowa kara za sms-owy konkurs

Opublikowano: 2012-01-02 12:07:04, przez: admin, w kategorii: Biznes

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło kilkaset skarg konsumentów dotyczących loterii „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem”, która została zorganizowana w sieciach Polskiej Telefonii Cyfrowej (T-Mobile, Heyah).

Chroń dane firmowe

Wątpliwości UOKiK wzbudziła treść wiadomości zachęcających do udziału w loterii, które otrzymywali abonenci PTC. Przykładowo: ERA: Czas odmienić Twoje życie! Możesz wygrać milion złotych dzisiaj od ERY! Wyślij za darmo TAK na 8007! SMSy na 8007 są darmowe! Reg: 100m.era.pl 4,88zł/dzień.

UOKiK zainteresował się sprawą w listopadzie 2010 r. Konkurs trwał od 25 października 2010 roku do 2 lutego 2011 roku i przewidywał możliwość wygrania miliona złotych. Warunkiem udziału było korzystanie z usług telekomunikacyjnych PTC lub zakup np. tapety na telefon komórkowy, dzwonka, gry. Aby uczestniczyć w loterii, wystarczyło odesłać smsa na podany numer lub odpowiedzieć na komunikat głosowy przez wybranie tonowe klawisza „1”. Od tego momentu uczestnik otrzymywał od PTC jedną wiadomość sms dziennie, za którą musiał zapłacić 4,88 zł brutto.

Urząd ustalił, że informacje przekazywane abonentom sugerowały, że zgłoszenie uczestnictwa w loterii dotyczy tylko jednego dnia. Jak się okazało – odesłanie wiadomości wiązało się z uczestnictwem w konkursie do dnia jego zakończenia lub przesłania rezygnacji oraz otrzymywaniem płatnego smsa każdego dnia uczestnictwa w konkursie. Ze skarg, które otrzymał Urząd wynika, że wielu abonentów było przekonanych o tym, że biorą udział w loterii jednorazowo.

Kolejną zakwestionowaną praktyką było wprowadzanie w błąd co do  kosztów udziału w loterii. W treści smsa zachęcającego do gry pojawiała się informacja o tym, że wysłanie wiadomości jest bezpłatne, a na końcu napis 4,88zł/dzień. Zdaniem Urzędu, w ten sposób przekaz stał się nieczytelny i niezrozumiały i miał na celu wywołanie wrażenia, że abonent nic nie płaci, biorąc udział w loterii. Tymczasem uczestnictwo w konkursie wiązało się z otrzymywaniem smsa, który kosztował 4,88 zł brutto.

- Prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel uznała, że PTC wprowadziła konsumentów w błąd nierzetelnie informując o jego zasadach – mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na PTC nałożono karę 21 262 842 zł oraz obowiązek publikacji decyzji na stronie internetowej www.t-mobile.pl przez sześć miesięcy. Spółka zaprzestała stosowania praktyki. Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorca ma prawo odwołania się do sądu.

ac

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij