Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Zasady udzielania kredytów konsumenckich

Opublikowano: 2011-11-15 22:25:23, przez: admin, w kategorii: Prawo

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przypomina, że 18 grudnia wchodzi w życie nowa ustawa o kredycie konsumenckim. Pożyczając do tego czasu kwoty do 80 tys. zł, konsumenci podlegają przepisom "starej" ustawy o kredycie konsumenckim.

Zasady udzielania kredytów konsumenckich

Jej szczegóły to:

- z zawartej umowy można zrezygnować w ciągu 10 dni;

- kontrakt powinien określać m.in. całkowity koszt kredytu, rzeczywistą roczną stopę oprocentowania, wszystkie opłaty i prowizje związane z jego udzieleniem - abyś wiedział, za co płacisz;

- jeżeli umowa nie zawiera wymaganych informacji, konsument ma prawo zamienić swój kredyt w tzw. kredyt darmowy. Musi tylko złożyć na piśmie odpowiednie oświadczenie pożyczkodawcy. Można to zrobić osobiście albo wysyłając oświadczenie listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. W takiej sytuacji, konsument zobowiązany jest do zwrotu kredytu bez oprocentowania i innych kosztów należnych instytucji finansowej (płaci jednak za ustanowienie zabezpieczenia kredytu, a także za jego ubezpieczenie) w terminie ustalonym w umowie;

- umowa powinna określać także sposób jej zabezpieczenia - akceptacja sposobu zabezpieczenia przez pożyczkodawcę dopiero po podpisaniu umowy przez konsumenta może stworzyć sytuację, w której wskazane w umowie zabezpieczenie okaże się niewystarczające dla pożyczkodawcy, a konsument, chcąc odstąpić od umowy, nie odzyska wpłaconych pieniędzy;

- pobierana na wczesnym etapie opłata przygotowawcza oraz inne koszty związane z udzieleniem pożyczki nie mogą być wyższe niż 5 proc. wartości kredytu. Warto pamiętać, że jeżeli konsument zrezygnuje z pożyczki, straci wpłaconą opłatę przygotowawczą. Przepada one także wtedy, gdy odstąpimy od umowy;

- maksymalne oprocentowanie kredytu nie może przekroczyć w skali roku czterokrotności poziomu stopy lombardowej Narodowego Banku Polskiego. W tej chwili to 24 proc.;

-·gdy nie rozumiemy postanowień umowy, można poprosić o pomoc rzecznika konsumentów. Pomoc jest udzielana także pod bezpłatnym numerem infolinii 800 007 707 od poniedziałku do piątku od 9 do 17.

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

ac

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij