PKP PLK odnawia kolejowe zabytki
PODKARPACKIE, KRAJ.
Połowa modernizowanych i remontowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obiektów wymaga wcześniejszych konsultacji konserwatorem zabytków.
W Polsce bardzo dużo obiektów kolejowych ma charakter zabytkowy. Dotyczy to nie tylko dworców, ale też urządzeń stacji, mostów.
Przykładem modernizacji i zachowania historycznych wartości jest wiadukt kolejowy w Jabłonowie Pomorskim. Obiekt, pamiętający jeszcze początki XX wieku, został wyremontowany i dostosowany do prędkości 120 km/h. Dziś mogą po nim jeździć cięższe składy niż przed modernizacją. Zabytkowy charakter zachowa także most w Starołęce pod Poznaniem – wymienione zostaną nie tylko tory i sieć trakcyjna, ale odrestaurowane będą zabytkowe kratownice, przyczółki i filary obiektu. Po zakończonej modernizacji pociągi pojadą z prędkością 120 km/h, co skróci podróż m.in. ze stolicy Wielkopolski do Kluczborka. Remontowany będzie też 144-letniego wiadukt kolejowy w Olsztynie .
Na uwagę zasługuje remont i zabezpieczenie jedynego czynnego, zwodzonego mostu kolejowego na Regalicy. Konstrukcja została zbudowana jeszcze w XIX w i była przebudowana w latach trzydziestych XX w. W tym roku PLK wymieniła tory, zabezpieczyła antykorozyjnie konstrukcje oraz wyremontowała system podnoszenia i opuszczania przęsła. Dzięki temu most nie tylko pracuje, ale nawet czynny jest całą dobę - nie jak przed remontem tylko w wyznaczonych godzinach.
Na dworcu w Piotrkowie Trybunalskim podróżni korzystają już z odnowionego peronu, a zarządca infrastruktury przygotowuje się do przebudowy kolejnego, sąsiadującego z budynkiem. Wspólnie z konserwatorem zabytków został już opracowany projekt remontu znajdującej się tam wyjątkowej drewnianej wiaty.
W przyszłym roku PLK planują rozpoczęcie modernizacji aglomeracyjnej części linii między Grodziskiem a Warszawą. Przy nowoczesnej linii modernistyczny charakter zachowają wiata i perony w Pruszkowie. Odnowione obiekty będą wygodne i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przedwojenne wiaty w podwarszawskich Włochach także zachowają swój zabytkowy wygląd. PLK zadba także o umieszczony na ścianie stary rozkład jazdy, który będzie dodatkową ozdobą i atrakcją stacji.
Niektóre obiekty mijamy w szybkiej podróży, a jednak zasługują na chwilę uwagi - na przykład zabytkowa nastawnia między Gdańskiem Orunią a Gdańskiem Południowym. Remont budynku z początku XX wieku został wykonany w ramach modernizacji linii E65. PLK zachowały jego unikatowy wygląd dostosowując wnętrze i urządzenia do prowadzenia ruchu pociągów jadących z prędkością 160 km/h.
Są zabytki „schowane” pod torem – niewielkie lecz ważne dla ruchu pociągów, czasem z wpisaną datą. PLK wyremontowały np. zabytkowy przepust na łącznicy pomiędzy Rozwadowem Towarowym a Charzewicami (obecnie obydwie dawne miejscowości są dzielnicami Stalowej Woli). Obiekt pamiętający jeszcze okres pierwszej wojny światowej odzyskał dawny blask. Pracownicy PLK zadbali, aby ocalała pamiątkowa tabliczka z datą powstania – 17.09.1916.