Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

Zmiany w handlu detalicznym w Polsce

Opublikowano: 2015-07-27 20:21:56, przez: admin, w kategorii: Biznes

Handel detaliczny jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. Od początku lat dziewięćdziesiątych ulega ciągłym przemianom.

Fot. Pixabay/CC0 makvar-face0

Fot. Pixabay/CC0 makvar-face0

 

Trudno przewidzieć, co przyniosą następne lata w rozwoju handlu, jednak wnioski z przeszłości i obserwacja bieżącej sytuacji, mogą ułatwić wskazanie kierunków rozwoju branży.

 

W pierwszej połowie lat 90. był zdeterminowany przez budzącą się w Polakach – w efekcie zmian ustrojowych – przedsiębiorczość. Wczesnokapitalistyczna prosperity handlowa w Polsce przejawiała się w szybko rosnącej liczbie punktów handlowych. Każde pomieszczenie, które tylko się do tego nadawało i było ulokowane w dobrym punkcie, raczkujący handlowcy adaptowali na potrzeby prowadzenia punktu sprzedaży. Efektem takich praktyk jest teraz to, że Polska posiada jedną z najbardziej rozdrobnionych struktur handlowych w całej Europie.

 

Niewielkie osiedlowe sklepy są nieodłącznym elementem polskiej gospodarki oraz handlu detalicznego. W roku 2014 było w Polsce aż 150 000 takich sklepików, co wysuwa nas w Europie na prowadzenie pod tym względem. Handel nowoczesny generuje w Polsce na razie 42% sprzedaży detalicznej (w branży spożywczej) – jednak procent ten nieustannie się zwiększa.

 

- Właściciele tradycyjnych punktów handlowych stoją obecnie przed nie lada wyzwaniem. Aby klasyczna forma sprzedaży nadal miała rację bytu, konieczne jest wprowadzenie nowych rozwiązań – mówi Marcin Powierza, dyrektor zarządzający Forbis Group. - Jest wiele sposobów, dzięki którym właściciele mogą wykreować odpowiedni wizerunek swojej placówki.

 

Jedną z metod na zbudowanie mocnej pozycji danego punktu handlowego jest shop concept. Zaprojektowanie salonu sprzedaży według określonej koncepcji jest dobrym sposobem na wyróżnienie się spośród konkurencji. Projekt poprzedzony jest szczegółowymi analizami, dzięki czemu wpisuje się on w upodobania klientów.

 

- W ostatnim czasie zauważyliśmy zwiększone zainteresowanie realizacją przemyślanych shop conceptów. Właściciele salonów sprzedaży czerpią wzorce z zagranicy i zaczynają doceniać potencjał marketingowy sklepów z pomysłem – dodaje Marcin Powierza.

 

Zmieniające się zwyczaje zakupowe konsumentów prowadzą nieuchronnie do transformacji branży. Aby nie wypaść z rynku należy być elastycznym i na bieżąco dostosowywać swój model działania do aktualnych potrzeb. Wzrasta popularność zakupów internetowych i żeby stawić temu trendowi czoła, firmy działające według klasycznego modelu powinny przekształcić się w przedsiębiorstwa handlu wielokanałowego.

 

- Jeśli chodzi o Polskę to sprzedaż wielokanałowa jest dopiero w początkowej fazie, jednak rodzimi przedsiębiorcy obserwują zagraniczne działania z dziedziny e-commerce i dostrzegają jakie przychody może generować omnichannel – tłumaczy Marcin Powierza.

 

Za pojęciem sprzedaży wielokanałowej kryje się cała gama rozwiązań wspierających komunikację z klientami i dotarcie do grupy docelowej. Jest to próba nadążenia za wymaganiami współczesnych klientów, którzy chcą kupować wygodnie, szybko oraz bez względu na czas i miejsce. Trend ten zaobserwować można już za granicą, np. w Wielkiej Brytanii, gdzie większość sklepów oferuje klientowi swobodne korzystanie z kilku kanałów sprzedaży, uwzględniających stronę www czy mobilną aplikację.

Więcej o: sklepy, handel, sprzedaż

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij