Szybko rośnie rynek chłodzonych dań gotowych
W ujęciu rok do roku rynek chłodzonych dań gotowych w Polsce odnotował dynamiczny wzrost. Kategoria wzrosła ilościowo o 14 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Według analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK w monitorowanym okresie polskie gospodarstwa domowe kupiły łącznie ponad 72 tys. ton produktów z tej kategorii.
W analizowanym okresie gospodarstwa domowe przeznaczyły na tę kategorię 881,4 mln złotych, co stanowi wzrost o 16 proc. w porównaniu do poprzedniego analogicznego okresu.
Głównymi przyczynami tego dodatniego trendu były częstsze zakupy oraz wyższa suma wydawana przez pojedynczego nabywcę. Przeciętny nabywca kupił produkt z tej kategorii średnio 10 razy i wydał na nią w sumie 80,5 zł, czyli o 13 proc. więcej niż rok wcześniej. Przyrost wartościowy był również wynikiem wyższej średniej ceny, która wzrosła do 12,2 złotych za kilogram.
Ilość chłodzonych dań gotowych zakupiona przez pojedynczego nabywcę wzrosła o 11 proc. W ciągu analizowanych 12 miesięcy średnio zakupił on 6,6 kg tego typu produktów. Podczas wizyty w sklepie zostawił średnio 8 zł (7,7 zł w roku ubiegłym).
Marta Wysocka, analityk kategorii Panelu Gospodarstw Domowych GfK dodaje: „Pozytywne trendy dla wszystkich wskaźników w kategorii nie ominęły liczby nabywców. Chłodzone dania gotowe, od marca 2014 r. do lutego 2015 r., skłoniły do zakupu aż 81 proc gospodarstw domowych. Jest to równoznaczne ze wzrostem o 2,5 punktu proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej”.
Wzrastają też wszystkie wskaźniki w kanałach zakupowych dla tej kategorii produktów. Najważniejszy z kanałów, czyli dyskonty, mocno rosną wartościowo (23 proc.) oraz ilościowo. Biedronka jest liderem, jeśli chodzi o liczbę nabywców kategorii (obejmuje prawie 50 proc. penetracji). Drugim najbardziej liczącym się miejscem zakupu kategorii jest handel tradycyjny (sklepy spożywcze i wielobranżowe), charakteryzujący się najwyższą średnią ceną zakupu. Na tym tle wyjątkiem są hipermarkety, które odnotowały 2,7 proc. spadek w wydatkach na tę kategorię rok do roku.
Najbardziej popularnym chłodzonym daniem gotowym są pierogi i pyzy. W analizowanym okresie sięgnęło po nie 46 proc. gospodarstw domowych. Segment ten odpowiada za 30 proc. wydatków i wolumenu kategorii. Na drugim miejscu uplasowały się kotlety (16 proc. wydatków na kategorię), następnie krokiety i naleśniki, pizza oraz flaki.
Najwyższe tempo wzrostu sprzedaży odnotowała pizza (67 proc. w ujęciu wartościowym).
W kategorii chłodzonych dań gotowych większość wydatków przeznaczana jest na produkty markowe (65 proc.), a tempo ich wzrostu jest wyższe od tempa wzrostu marek własnych producentów.
Biorąc pod uwagę profil gospodarstw domowych, za ponad 40 proc. wydatków na kategorię odpowiadają gospodarstwa trzy- i czteroosobowe, z dużych miast, z wyższym dochodem i bez dzieci.
Analizowana kategoria chłodzonych dań gotowych obejmuje wszystkie gotowe dania chłodzone (w tym produkty mączne i ziemniaczane) przechowywane w sklepach w lodówkach, które zaraz po podgrzaniu są gotowe do spożycia.
O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.