Autosan produkuje i sprzedaje mimo upadłości
SANOK, RZESZÓW. Sanocki producent autobusów wdraża silniki spełniające normy emisji spalin Euro 6.
Przez ostatni miesiąc po ulicach Rzeszowa jeździł 10-metrowy autosan sancity z silnikiem spełniającym najbardziej wyśrubowane normy emisji spalin czyli Euro 6. Testy wypadły dobrze.
- Autobus był każdego dnia w ruchu na różnych lijiach i trasach – mówi marek Filip, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie. - Nie było żadnych usterek. Nasi kierowcy zanotowali tylko drobne niedociągnięcia, np. dotyczące profilowania osłony przed słońcem.
W MPK jest 20 już autosanów. Marek Filip dodał, że uwagi, które w wyniku ich eksploatacji zostały zgłoszone producentowi zostały uwzględnione.
Autobusy i wagony
Firma znana jest z produkcji autobusów na trasy międzymiastowe. Np. w ubiegłym roku wygrała przetarg na 27 autobusów dla spółki Pol-Miedź Trans z Lubina (grupa KGHM). 15 z nich już zostało dostarczonych.
Jednak w ostatnich latach Autosan skupia się na autobusach miejskich, ponieważ rynek autobusów dalekobieżnych w Polsce opanowany jest przez pojazdy używane – co zresztą podawane jest jako przyczyna problemów spółki. Natomiast autobusy miejskie – przede wszystkim dzięki unijnym dotacjom - najczęściej kupowane są jako nowe.
- W roku 2015 Autosan będzie startował w trzech przetargach na dostawę autobusów miejskich – zapowiada Sławomir Łopatowski, dyrektor handlowy firmy.
Jeśli uda się je wygrać, to dostarczy około 100 pojazdów (90 do 110). Konkurencja na rynku jest duża – w Polsce działa łącznie 25 podmiotów oferujących autobusy – producenci, montownie, przedstawiciele i dilerzy.
Potencjał produkcyjny firmy to 300 autobusów rocznie. W tej chwili zatrudnionych jest 360 osób. Jak mówi Ludwik Noworolski syndyk masy upadłościowej spółki, nie powinni ono w tym roku obawiać się o pracę.
Na liniach produkcyjnych jest 20 autobusów. Syndyk dodaje, że firma prowadzi także kooperację z przewoźnikami tramwajowymi z Krakowa i Poznania, produkuje też kabiny i ściany końcowe wagonów dla Alstrom.
- To pozwala nam zarabiać – mówi Ludwik Noworolski.
Poza tym cały czas Autosan prowadzi produkcje dla wojska.
Czwarty przetarg
W tej chwili trwa czwarty przetarg na sprzedaż upadłej spółki. Cena wywoławcza to 40 mln zł (bez zapasów). Oferty można składać do 24 lutego. Ludwik Noworolski dodaje, że zainteresowanie jest duże. Nowy nabywca będzie musiał utrzymać produkcję autobusów – to jeden z warunków sprzedaży. Natomiast w ubiegłym roku sprzedana została jedna z hal – nr 8.
- Środki ze sprzedaży zostały spożytkowane na wyprodukowanie jednego z prototypów – mówi Ludwik Noworolski.
Firma jest w upadłości od września 2013 roku. Związki zawodowe i syndyk – niezależnie od siebie – zawiadomili prokuraturę w sprawie domniemanego działania na szkodę spółki przez właścicieli – Grupę Zasada.