Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej
Międzynarodowe targi w Kanadze

Znak towarowy konkurenta jako słowo kluczowe internecie

Opublikowano: 2011-09-30 16:35:17, przez: admin, w kategorii: Prawo

Wielu przedsiębiorców w ramach świadczonej przez Google usługi AdWords wskazuje zastrzeżone marki konkurentów, jako słowa kluczowe. Czy sytuacja taka nie narusza praw właścicieli tych marek?

Fot. Poczta Kwiatowa

Fot. Poczta Kwiatowa

Usługa Google AdWords umożliwia korzystającym z niej osobom promowanie swojej strony internetowej w wyszukiwarce Google w przypadku wpisania określonych, podanych przez korzystającego z danej usługi słów kluczowych. Coraz częściej, przedsiębiorcy wskazują marki firm konkurencyjnych. |Chodzi o to, by internauta wpisujący do wyszukiwarki nazwę określonej marki dowiedział się o istnieniu strony innego przedsiębiorcy, oferującego podobny produkt, do tego oznaczonego poszukiwaną marką.

Zdaniem wielu, sytuacja taka jest korzystna zarówno dla potencjalnego klienta (zwiększa jego świadomość oferty rynkowej), jak też dla konkurencji na rynku, jako takiej.

- Zastanawiając się nad wskazaniem cudzych marek jako słów kluczowych w AdWords musimy przede wszystkim pamiętać, że mogą być one zarejestrowane jako znaki towarowe konkurentów“ – zwraca uwagę adw. Michał Karwowski z Freliszka i Karwowski Adwokacka Sp. p. – Co do zasady osoby takie mają monopol korzystania z takiego oznaczenia, a możliwość użycia go w obrocie przez inne osoby, w szczególności konkurentów, jest bardzo ograniczona.

Sprawa słów kluczowych w AdWords była już poruszana w orzecznictwie europejskim. Ostatnio wydane orzeczenie w sprawie używania przez Marks & Spencer słów kluczowych Interflora (i pochodnych) wskazuje co prawda, iż praktyka taka jest „elementem zdrowej i uczciwej konkurencji“, jednak w przypadku, gdy narusza ona funkcje znaku towarowego (traktowane bardzo szeroko) szkodząc właścicielom znaku, mają oni prawo żądania jej zakazania.

Jak pisze Rzeczpospolita, Europejski Trybunał Sprawiedliwości wskazał, że na szkodę spółki działa między innymi, używanie przez konkurenta oznaczenia w taki sposób, który ogranicza  przyciąganie do niego konsumentów. Dlatego też właściciel znaku nie może sprzeciwić się używaniu go przez konkurenta w ramach usługi odsyłania w internecie, jeśli jego używanie nie skutkuje tym, że konsumenci odwracają się od towarów i usług opatrzonych tym znakiem.

Ostatecznie ETS orzekł, że do sądu krajowego należy sprawdzenie, czy spółka Marks & Spencer poprzez używanie słów kluczowych odpowiadających znakowi towarowemu konkurującej z nią spółki Interflora szkodzi jednej z „funkcji" tego znaku towarowego.

Opr. kar

http://www.rp.pl/artykul/287289,720943-Znaki-towarowe-jako-slowa-kluczowe-w-AdWords.html

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij