Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Krajowy System e-Faktur

Kompozytowa innowacja na budowie tunelu w ciągu S19

Opublikowano: 2025-12-16 13:23:46, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

POWIAT RZESZOWSKI. W zeszłym tygodniu maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) przebiła pierwszą nawę tunelu na drodze ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica.

Fot. GDDKiA

Fot. GDDKiA

 

Zbrojenie widoczne w materiałach z przebicia - to nie stal, to kompozyt.

 

Budowa tuneli to jedno z najbardziej wymagających zadań inżynieryjnych, w którym każdy detal ma znaczenie dla bezpieczeństwa i efektywności realizacji. Jednym z kluczowych momentów jest przebicie się maszyny TBM przez ścianę portalu. Aby proces ten przebiegł bezpiecznie i bez ryzyka uszkodzenia sprzętu, stosuje się specjalistyczne rozwiązanie konstrukcyjne.

 

Czym jest „soft eye”

To precyzyjnie zaprojektowany obszar w żelbetowej ścianie, odpowiadający średnicy głowicy TBM. Jego zadaniem jest stworzenie kontrolowanego, osłabionego miejsca w konstrukcji, które umożliwia maszynie płynne przejście z miękkiego gruntu do twardej konstrukcji betonowej lub odwrotnie (na portalu startowym). Dzięki temu minimalizuje się ryzyko uszkodzenia głowicy TBM oraz zapewnia stabilność całej konstrukcji w kluczowym momencie przebicia.

 

Dlaczego pręty kompozytowe zamiast stali

Standardowe stalowe pręty zbrojeniowe są zbyt twarde i sprężyste dla frezów maszyny, co utrudnia ich przecięcie przez tarczę TBM. W „soft eye” zastępuje się je prętami kompozytowymi GFRP (glass fibre reinforced polymer), wykonanymi z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Ten materiał:

- zapewnia wymaganą nośność konstrukcji do momentu przebicia,

- jest wystarczająco kruchy, aby TBM mógł go łatwo przeciąć swoimi dyskami, bez dodatkowych prac ręcznych,

- eliminuje ryzyko niebezpiecznych interwencji pracowników wewnątrz otworu, co znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa.

 

Korzyści dla inwestycji i bezpieczeństwa

 

Zastosowanie prętów GFRP w konstrukcji „soft eye” :

- skraca czas realizacji – brak konieczności ręcznego usuwania stali,

- zwiększa bezpieczeństwo – eliminuje ryzykowne prace w strefie przebicia,

- chroni sprzęt – zmniejsza ryzyko uszkodzenia tarczy TBM,

- zapewnia stabilność konstrukcji w newralgicznym momencie przebicia.

 

To innowacyjne podejście jest coraz częściej stosowane w nowoczesnych projektach tunelowych na całym świecie, stanowiąc przykład synergii pomiędzy inżynierią materiałową a technologią drążenia tuneli.

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij