Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Operator CNC w JPB Systeme - oferta pracy
Studiuj w Rzeszowie! Wybierz WSPiA!

Innowacyjny wypiek dla alergików i wegan podkarpackiej piekarni WM-ka trafił na rynek

Opublikowano: 2025-09-23 12:53:10, przez: admin, w kategorii: Firmy

Na sklepowe półki trafił właśnie nowatorski produkt zaprojektowany przez konsumentów, naukowców z SGGW i piekarnię WM-ka z Kolbuszowej na Podkarpaciu. To innowacyjna, roślinna przekąska piekarnicza w kształcie spirali, z nadzieniem ze szpinaku, hummusu i suszonych pomidorów. Produkt jest odpowiedni dla wegan oraz osób nietolerujących mleka, masła i jajek, a więc podstawowych składników wykorzystywanych w branży piekarniczej.

Innowacyjny wypiek dla alergików i wegan podkarpackiej piekarni WM-ka trafił na rynek

 

Innowacyjny produkt, który właśnie trafił do sklepów powstał w ramach europejskiego projektu EIT Food RIS Consumer Engagement Labs, którego celem jest tworzenie żywności odpowiadającej na potrzeby konsumentów o szczególnych wymaganiach dietetycznych. W trakcie warsztatów współtworzenia (tzw. ko-kreacji) konsumenci wzięli udział w pięcioetapowym procesie – od opracowania profilu tzw. persony, przez identyfikację luk rynkowych i tworzenie koncepcji, aż po prezentację pomysłów przed producentem. Efektem było 13 koncepcji nowych produktów, na podstawie których powstała rzemieślniczo wytworzona spiralna bułka „Ślimak z nadzieniem szpinakowo-hummusowym”, która właśnie trafiła do sprzedaży.

 

- Ideą tego typu projektów jest bliska współpraca pomiędzy producentami, naukowcami oraz konsumentami przy tworzeniu nowatorskich produktów. Konsumenci zyskują realny wpływ na projektowanie żywności spełniającej ich rosnące wymagania, a producenci mogą zagospodarować kolejną niszę tworząc i wprowadzając na rynek produkt, który odpowiada na realne potrzeby klientów. Ko-kreacja jako model współpracy potwierdza, że łączenie świata nauki i biznesu to dobry impuls dla rynku, który przynosi jego uczestnikom szereg korzyści. Producenci z branży spożywczej, którzy chcą się wyróżnić na rynku, sięgają po metodę ko-kreacji coraz chętniej – mówi dr hab. Katarzyna Świąder, kierownik projektu z SGGW.

 

Nowe pożyczki unijne w BGK

Nowa przekąska jest wolna od mleka, masła i jajek, jednocześnie będąc źródłem białka i błonnika pokarmowego, a także wyróżnia się prostym składem, najwyższą jakością surowców, atrakcyjną teksturą, aromatem i smakiem. Produkt został tak zaprojektowany, by nie tylko smakował, ale też dostarczał cennych składników odżywczych. W porównaniu do tradycyjnych przekąsek piekarniczych słodkich lub wytrawnych, opracowany produkt ma lepszą wartość odżywczą. W 100 g jest jedynie 180 kcal, a jednocześnie 6,1 g białka oraz 3,2 g błonnika, ważnego dla zdrowia układu pokarmowego oraz utrzymania sytości. Zawiera też umiarkowaną ilość tłuszczu i niewiele soli, dzięki czemu wpisuje się w zalecenia WHO dotyczące zdrowego żywienia. Dzięki puszystej strukturze ciasta, wilgotnemu nadzieniu, chrupiącym ziarnom oraz aromatowi świeżo pieczonego chleba ze szpinakiem i przyprawami, przekąska łączy walory smakowe z prozdrowotnym składem, co jest dużym wyzwaniem w przypadku produktów roślinnych.

 

- Z uwagą i zainteresowaniem obserwowałem proces, w którym konsumenci we współpracy z naukowcami i naszymi ekspertami pracowali nad stworzeniem zupełnie nowego produktu przeznaczonego dla wybranej grupy konsumentów. Przez udział w tym projekcie zyskaliśmy cenne doświadczenie oraz uwagę konsumentów poszukujących nowości – mówi Witold Węgrzyn, właściciel piekarni WM-ka w Kolbuszowej.

 

Ślimak z nadzieniem szpinakowo-hummusowym” jest przykładem produktu „on the go” i”clean label”, który można łatwo wziąć ze sobą. Bułka jest dostępna w jednorazowym opakowaniu, które dodatkowo zawiera wszelkie informacje na etykiecie, takie jak skład, co jest rzadko spotykane w produktach piekarniczych, a było niezmiernie ważne dla konsumentów, którzy pracowali nad stworzeniem tego produktu. Przekąska została opracowana w ramach pięcioetapowego procesu, w którym udział wzięło 25 osób na dietach roślinnych i eliminacyjnych. To dowód, że współpraca konsumentów, naukowców i przemysłu może prowadzić do realnych innowacji w sektorze spożywczym.

 

Przekąskę można znaleźć w kilkuset punktach sprzedaży na Podkarpaciu oraz w sieci sklepów Frac, również w Warszawie.

 

Projekt realizowali: dr hab. Katarzyna Świąder i dr inż. Artur Głuchowski ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego - SGGW oraz Monika Kosar-Sikora z piekarni WM-ka. Projekt koordynowali specjaliści z Centrum Innowacji Odpowiedzialnych Społecznie Uniwersytetu Warszawskiego oraz Biuro Projektów Międzynarodowych SGGW. Finansowanie zapewnił Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT) w ramach programu Horyzont Europa.

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij