Czym jest Podkarpacki Fundusz Kolejowy
Drugi odcinek z serii „Podkarpackie Q&A”, który tym razem poświęcony jest Podkarpackiemu Funduszowi Kolejowemu. Naszym rozmówcą jest marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl.

Fot. Krzysztof Witek
Red. Panie marszałku, Podkarpacki Fundusz Kolejowy to inicjatywa, która cieszy się dużym zainteresowaniem. Mógłby Pan przybliżyć, na czym polega projekt, który został zainicjowany przez zarząd województwa?
MWO: Oczywiście. Ten fundusz to nasz sposób na wsparcie lokalnych społeczności w poprawie infrastruktury kolejowej. W pierwszej edycji, w latach 2015-2023, którą nazywaliśmy Wojewódzkim Funduszem Kolejowym, zrealizowaliśmy wiele ważnych inwestycji, takich jak budowa wiat przystankowych, parkingów, oświetleń przystanków czy ścieżek dojścia. Teraz, w drugiej edycji, wsłuchując się w głosy lokalnych samorządów, chcemy pójść krok dalej. Planujemy kontynuować wsparcie dla budowy parkingów przy przystankach kolejowych, które poprawią dostępność i komfort korzystania z kolei. Kwota przeznaczona na ten cel to 3 mln złotych dotacji z budżetu województwa w ciągu 5 lat. Chcielibyśmy zrealizować cztery zadania inwestycyjne w ciągu każdego roku.
Red. Rozumiem, że projekt skoncentrowany jest na budowie parkingów. Dlaczego są one tak ważne w kontekście rozwoju kolei w regionie?
MWO: Chcemy, aby podróż koleją była dla mieszkańców Podkarpacia jak najbardziej atrakcyjna. Budowa parkingów przy stacjach i przystankach kolejowych to element, który realnie ułatwia przesiadkę do pociągu z innych środków transportu, rozwijając w ten sposób ideę transportu intermodalnego. Dzięki temu więcej osób może skorzystać z kolei jako szybkiego i ekologicznego środka transportu.
Red. Projekt zaangażuje wiele gmin z terenu województwa. Jakie korzyści przyniesie to samorządom?
MWO: Współpraca z gminami jest kluczowa dla sukcesu Podkarpackiego Funduszu Kolejowego. Projekt zakłada wzajemne wsparcie finansowe, gdzie zarówno województwo, jak i gminy, dokładają się do realizacji inwestycji. Dzięki takiemu montażowi finansowemu możemy realizować więcej projektów i szybciej poprawiać infrastrukturę kolejową w całym regionie. Dzięki temu mieszkańcy zyskają dostęp do nowoczesnych i komfortowych przystanków kolejowych.
Red. Na koniec, jakie są plany na przyszłość w kontekście rozwoju infrastruktury kolejowej w województwie?
MWO: Podkarpacki Fundusz Kolejowy to tylko jeden z elementów naszej strategii rozwoju transportu kolejowego. Chcemy wspierać modernizację linii kolejowych, poprawę jakości taboru oraz rozwój zintegrowanego systemu transportu publicznego. Jesteśmy w trakcie rewitalizacji linii kolejowej 108 na odcinku Jasło-Nowy Zagórz, przygotowania koncepcji takich projektów jak Kolej Lasowiacka na północy województwa, utworzenie skansenu kolejowego w gminie Olszanica czy też realizacji zadań na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola-Tarnobrzeg-Sandomierz-Ocice-Padew. Naszym celem jest stworzenie nowoczesnej i dostępnej sieci kolejowej, która będzie służyć mieszkańcom Podkarpacia przez wiele lat. Cieszymy się, że liczba pasażerów rośnie z roku na rok. Przypominam, że w 2023 r. było to niespełna 4 mln osób, natomiast w 2024 r. – 4.4 mln. W I półroczu tego roku zachowujemy tendencję wzrostową, bowiem jest to już 2,34 mln pasażerów.