PKS w Rzeszowie kupuje wodorowe autobusy Mercedes
RZESZOW. Wodorowe, a ściślej hybrydowe, wodorowo-elektryczne autobusy wyjadą na linie obsługiwane przez rzeszowski PKS. Dziś (wtorek, 27 maja 2025 r.) uroczyście podpisana została umowa na dostawę sześciu sztuk autobusów zeroemisyjnych zasilanych wodorem między PKS w Rzeszowie S.A. a firmą Daimler Buses Polska sp. z o. o.

Umowę podpisali prezes PKS w Rzeszowie Piotr Klimczak oraz Mirosława Rudzka, prezes Daimler Buses Polska sp. z o. o.
Koszt zakupu sześciu mercedesów to 22 818 960 zł, tj. 3,8 mln zł za jeden pojazd.
- Jest to pierwsza umowa w województwie podkarpackim na dostawę autobusów wodorowych i jednocześnie PKS w Rzeszowie będzie pierwszym PKS-em w Polsce, który kupuje autobusy wodorowe do obsługi pasażerów – mówi Piotr Klimczak, prezes PKS.
Warto dodać, że oferta Daimler Buses Polska nie była najtańsza, ale mimo to była najkorzystniejsza i najbardziej atrakcyjna dla przewoźnika i pasażerów.
Zasięg autobusów wynieść ma - w sprzyjających warunkach i przy całkowicie naładowanej baterii i pełnym zbiorniku wodoru – około 500 km. Zasilanie rozkłada się po połowie z zasilania ogniwem wodorowym oraz baterii trakcyjnej. Zbiornik wodoru w autobusie pomieści 25 kg paliwa.
Pojazdy będą przyjazne dla pasażerów. To wozy niskopodłogowe co ułatwi wsiadanie i wysiadanie ludziom starszym, przystosowane też do przewozu osób niepełnosprawnych czy wózka dziecięcego. Będzie oczywiście system informacji pasażerskiej wraz z zapowiedziami głosowymi ułatwiającymi podróż osobom niewidomym, tablice elektroniczne z widocznymi przystankami na wykonywanej trasie. Mają mieć również ogrzewanie i klimatyzację.
Bilety będzie można kupować u kierowcy, a zapłacić za nie gotówka, kartą jak i telefonem.
Autobus będzie wyposażony w najnowsze systemy bezpieczeństwa GSR-B który rozpoznaje znaki drogowe czy ostrzega o ewentualnym zmęczeniu kierowcy. Każdy autobus ma być monitorowany przez osiem kamer, które dadzą zapis obrazu z wewnątrz jak również na zewnątrz autobusu.
Każdy autobus będzie posiadał również system, który przy niskiej prędkości jazdy np. przed światłami będzie w stanie zatrzymać go samoczynnie, jeszcze przed pojazdem poprzedzającym.
PKS w Rzeszowie planuje w najbliższych miesiącach wybudować na zajezdni autobusowej własną stację tankowania wodorem. Następnie ogłoszony będzie przetarg na dostawę wodoru.
Przy okazji podpisania umowy producent autobusu zaprezentował w Rzeszowie wodorowy autobus demonstracyjny.
Projektu „Zakup autobusów zeroemisyjnych wraz z infrastrukturą tankowania przez operatora publicznego transportu zbiorowego PKS w Rzeszowie S.A.” uzyskał dofinansowanie ze środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Wydatki ogółem: 47 899 760,85 zł.
Wydatki kwalifikowalne: 38 942 895,00 zł. w tym dofinansowanie z KPO - 35 048 605,50 zł.
Parametry i opis autobusu
Mercedes E-Citaro fuel ceel
Autobus klasy I
Produkcja w 2026 r
Długość 12,1 metra.
Miejsc siedzących – powyżej 31 z dostępnymi miejscami z niskiej podłogi,
Miejsc stojących pow. 40
Kabina kierowcy typu półzamkniętego,
Moc szczytowa silników to 250 kW zaś maksymalny moment obrotowy wynosi 2x 485 Nm