Stacja paliw Warter Aviation na lotnisku w Krośnie
KROSNO. Na lotnisku w Krośnie będą dostępne trzy rodzaje paliw: benzyna lotnicza Avgas 100LL, benzyna lotnicza AKI93 i paliwo lotnicze JET A-1. Tankowanie jest możliwe w systemie 24/7 dla osób mających karty flotowe Warter Aviation (współpracują z tankomatami), ale w ofercie znajduje się także zakup paliwa online.
Fot. Paweł Mamcarz
Według danych z pierwszej połowy 2024 r., w naszym kraju zarejestrowanych było już 575 samolotów ultralekkich, 1338 samolotów o napędzie śmigłowym/turbośmigłowym (z wyłączeniem tych przeznaczonych do regularnego transportu lotniczego) oraz 319 śmigłowców.
– To więcej niż rok wcześniej, chociaż nadal są to dane niepełne, ponieważ sporo naszych pilotów ma samoloty zarejestrowane w innych krajach. Przy czym te maszyny również lądują w naszym kraju i wtedy część z nich na pewno korzysta w możliwości tankowania – zauważa Wojciech Okine z zarządu spółki Warter Fuels SA, oferujących paliwa lotnicze.
Tankomaty i dystrybutory umożliwiające tankowanie benzyny lotniczej Avgas 100LL znajdują się już na 11 lotniskach: Aeroklubu Elbląskiego, Aeroklubu Warmińsko-Mazurskiego, Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej, Aeroklubu Lubelskiego, Aeroklubu Radomskiego, Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej, Aeroklubu Zagłębia Miedziowego, Aeroklubu Nowy Targ, Aeroklubu Wrocławskiego, Suwalskiej Szkoły Lotniczej a teraz także na lotnisku w Krośnie.
– Od wielu lat dostarczamy najwyższej jakości benzyny lotnicze do odbiorców na całym świecie. To paliwa przeznaczone do najpopularniejszych silników tłokowych, jakie używane są w lotnictwie turystycznym, sportowym i biznesowym. Jednocześnie systematycznie rozwijamy technologie produkcji paliw, tak aby dostosowywać je do zmieniających się oczekiwań pilotów i wymagań ochrony środowiska – podkreśla Wojciech Okine.
Odpowiedzią na zmieniające się oczekiwania pilotów było wprowadzenie do sprzedaży benzyny lotniczej AKI93. Paliwo to nie zawiera ołowiu ani związków tlenowych, tj. alkoholi, eterów. Zostało opracowane jako alternatywa dla tradycyjnych benzyn silnikowych, w których występują związki tlenowe. Ponadto cechuje się korzystną relacją jakości do ceny. Jest w pełni przystosowane do napędu samolotów ultralekkich, a ze względu na bardzo niską zawartość olefin – odporne na utlenianie, co gwarantuje długi okres magazynowania.
- Warto również dodać, że kupując benzynę lotniczą AKI 93, mamy możliwość nabycia jej bez akcyzy, a to robi dużą różnicę w cenie – przypomina – stwierdził Jacek Wensławowski, dyrektor ds. operacyjnych w Warter Fuels SA. Krótko wyjaśniając: tzw. paliwo bezakcyzowe mogą kupić podmioty świadczące usługi z użyciem statków powietrznych na potrzeby lotów szkoleniowych według certyfikatu ATO/DTO, przewozu osób i mienia w ramach AOC oraz wszelkich lotów specjalnych, włączając w to loty lotnictwa państwowego.
– Widzimy potencjał rynku, zauważamy rosnącą liczbę maszyn i dostosowujemy do tego swoje rynkowe zamierzenia. Na Krośnie i 11 stacjach nie kończą się nasze plany – dodaje Jacek Wensławowski. – Szukamy nowych możliwości rozwoju i prowadzimy intensywne rozmowy z zarządami kolejnych lotnisk. W grę wchodzą różne rozwiązania, nie tylko budowa i prowadzenie własnych stacji paliw. Dodam też, że nasze plany nie ograniczają się tylko do Polski. Benzyny Avgas, oferowane przez Warter Fuels, mają certyfikaty wydane przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych i są produkowane zgodnie z międzynarodowymi normami ASTM oraz Def Stan.