Krośnieński Holding Komunalny zamawia koncepcję wykorzystania wodoru
KROSNO. Ma ona m.in. wskazać wszystkie plusy i minusy wykorzystania go przez KHK na cele transportu publicznego.
Fot. MPGK Krosno (Fb)
Jak w swoim zamówieniu wskazuje KHK - „Zmierzając w kierunku osiągnięcia neutralności klimatycznej i rozwoju gospodarki niskoemisyjnej, przy jednoczesnym braku odpowiednio rozwiniętych sposobów magazynowania energii na dużą skalę, rozwiązania wodorowe wydają się być korzystną alternatywą i pożądanym kierunkiem rozwoju dla energochłonnych sektorów gospodarki takich jak np. komunikacja miejska. Zastosowanie wodoru ma pozwolić na zagospodarowanie i wykorzystanie energii wytworzonej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w czasie jej okresowych niedoborów”.
Zamawiana koncepcja ma się składać z dwóch części: analizy możliwości wykorzystania produkcji wodoru jako elementu optymalizacji systemu energetycznego klastra oraz opracowania koncepcji optymalizacji produkcji wodoru i energii elektrycznej na cele transportu publicznego.
Docelowo powstać mają „dwa oddzielne dokumenty strategiczne dla każdego z zadań, oceniające przydatność działań zgodnych z Polską Strategią Wodorową w lokalnej strukturze i uwarunkowaniach panujących w krośnieńskiej społeczności energetycznej”.
Zakres pierwszej części zamówienia obejmować ma „wykonanie analizy umożliwiającej podjęcie odpowiednich działań w kierunku rozwoju energetyki wodorowej w obszarze Krośnieńskiego Klastra Energii. Analiza powinna zawierać informacje o jednostkach wytwarzania i magazynowania wodoru, instalacjach tankowania wodorem pojazdów, wodorowych układach prądotwórczych, przegląd możliwości produkcyjnych nowych technologii, określenie zakresu robót budowlano - inżynieryjnych, uwarunkowania środowiskowe, analizę ekonomiczną wraz z wyliczeniami wskaźników opłacalności”.
W przypadku drugiej części chodzi m.in. o analizę porównawczą, „której wynikiem będzie wybór najkorzystniejszego pod względem ekonomicznym rozwiązania pomiędzy wykorzystaniem w komunikacji miejskiej autobusów zasilanych wodorem a pojazdów zasilanych energią elektryczną”.
Dokument ma wskazać więc, „który ze sposobów wykorzystania potencjału planowanej farmy fotowoltaicznej w otoczeniu przyszłej bazy Miejskiej Komunikacji Samochodowej i innych instalacji prądotwórczych Krośnieńskiego Klastra Energii, jest bardziej opłacalny dla zasilania autobusów komunikacji miejskiej”.
.