Polsko-ukraińskie inwestycje transportowe z unijnym finansowaniem
KRAJ, PODKARPACKIE. A konkretnie to dwie. Zyskały one akceptację Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dofinansowane zostaną w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027.
Fot. ilustracyjne (cupt.gov.pl)
Umowa Grant Ageement została już podpisana 20 października. Realizacja każdego z tych projektów musi zakończyć się w 2027 r.
Pierwszy projekt nosi nazwę: „Optymalizacja i modernizacja przepływów transportowych pod kątem przepustowości infrastruktury, interoperacyjności i sprawności obsługi przejść granicznych na głównych kolejowych przejściach granicznych PL/UA”.
Koszt kwalifikowany projektu przekracza 65 mln euro, z czego ponad 8 mln euro to wartość projektu po stronie polskiej. Projekt ten otrzyma dofinansowanie w wysokości 32,6 mln euro z instrumentu CEF, przy czym wartość dofinansowania projektu po stronie polskiej wynosi ponad 4 mln euro.
Dzięki realizacji projektu strona polska będzie miała możliwość modernizacji odcinka linii kolejowej Lublin - Dorohusk - granica państwa, a także wprowadzenia koncepcji operacyjnego zarządzania kolejowym przejściem granicznym Jagodzin/Dorohusk.
Z kolei strona ukraińska planuje zmodernizować około 57 km linii kolejowych, dostosowując je do wymaganych standardów technicznych. Projekt ten wpłynie na poprawę stanu infrastruktury i funkcjonowania kolejowych przejść granicznych w Jagodzinie i Mościskach (kierunek Medyka, Przemyśl). Dodatkowo, przewiduje się wykonać zabudowę urządzenia przeładunkowego w Kowlu.
Drugie z planowanych przedsięwzięć dotyczy już drogowych przejść granicznych
W tym przypadku koszt kwalifikowalny projektu wynosi 124,6 mln euro, z czego dofinansowanie strony polskiej to 83,6 mln euro. Projekt ten otrzyma dofinansowanie w wysokości ponad 62 mln euro z CEF, przy dofinansowaniu dla strony polskiej wynoszącym prawie 42 mln euro, co stanowi 50 proc. kosztów kwalifikowanych.
W ramach tego projektu, planowana jest budowa 5,33 km drogi ekspresowej S12 na odcinku Teosin - Dorohusk (granica państwa). Dodatkowo przewiduje się opracowanie dokumentacji projektowej dla terminala towarowego w Okopach oraz zakup aplikacji mobilnej do rezerwacji terminów odprawy granicznej w transporcie towarowym.
Strona ukraińska również przewiduje szereg działań - roboty na drodze M07-02 przy przejściach granicznych Jagodzin/Dorohusk/Okopy (o długości 1,9 km), budowę parkingów dla samochodów ciężarowych w okolicach przejść granicznych na odcinku Jagodzin/ Dorohusk/Okopy (600 miejsc parkingowych) oraz na odcinku Rawa Ruska/ Hrebenne (270 miejsc parkingowych). Istniejący parking dla samochodów ciężarowych na odcinku Krakovets/ Korczowa również zostanie rozbudowany (200 miejsc postojowych).
Realizacja obu projektów ma poprawić przewozy, zwłaszcza towarowe, między Unią Europejską a Ukrainą.