Życzenia starosty rzeszowskiego Marka Sitarza z okazji Wielkanocy
Życzenia Waldemara Szumnego z okazji Wielkanocy
Adam Dziedzic - kandydat na prezydenta Rzeszowa
Maria Fajger - kandydatka do sejmiku województwa podkarpackiego

Jak wprowadzić firmę na giełdę?

Opublikowano: 2013-09-12 17:24:52, przez: admin, w kategorii: Biznes

Aby trafić na Giełdę Papierów Wartościowych wcale nie trzeba być rekinem finansowym. Obecność na tzw. parkiecie to doskonała okazja do zdobycia nowych inwestorów a wraz z nimi kapitału na dalszy rozwój działalności. Nie ma jednak nic za darmo – wejście na giełdę, to także obowiązki i nowe zagrożenia.

Jak wprowadzić firmę na giełdę?

 

Życzenia posłanki Ewy Leniart z okazji Wielkanocy
Ryszard Wisz kandydat do Rady Powiatu Rzeszowskiego

Przedsiębiorca, który marzy o wejściu na giełdę powinien być świadom, że może być to długa droga, usiana formalnościami. Inaczej się po prostu nie da, choć plusem jest fakt, że GPW oferuje w tym zakresie solidne wsparcie informacyjne. Od

Życzenia senatora Józefa Jodłowskiego z okazji Wielkiej Nocy
Życzenia od posła Bogdana Rzońcy z okazji Wielkanocy

Emitentem akcji na giełdzie może być tylko spółka akcyjna. Jeśli firma nią nie jest, to musi się przekształcić, albo trzeba zawiązać nową spółkę akcyjną i wnieść do niej majątek firmy. Później Walne Zgromadzenie spółki musi podjąć uchwałę o ofercie publicznej akcji i ich dematerializacji. Dodatkowo Zgromadzenie podejmuje także decyzję o ubieganiu się o dopuszczenie akcji spółki do obrotu na rynku regulowanym. W związku z tym spółka powinna przygotować prospekt emisyjny – aby go sporządzić musi nawiązać współpracę z biegłym rewidentem (który zbada sprawozdania finansowe zawarte w prospekcie) oraz z biurem maklerskim (które udostępni akcje spółki w ofercie publicznej). W praktyce przyszli emitenci akcji korzystają też z asysty prawników

Wejście na giełdę to w zasadzie cały proces, do którego lepiej być dobrze przygotowanym pod względem formalnoprawnym – mówi mec. Konrad Syryca z Kancelarii Radców Prawnych Fic Midloch Syryca. – Przedsiębiorcy chcą mieć pewność, że spełnią wszystkie wymagania na czas i dlatego poszukują opieki prawnej z której korzystają też po wejściu na giełdę.

Prospekt emisyjny musi zostać zaakceptowany przez Komisję Nadzoru Finansowego. Po tym jak uda się uzyskać zgodę KNF przeprowadza się tzw. ofertę publiczną. Przyszły emitent musi złożyć do Krajowego Depozytu odpowiednie dokumenty wraz z wnioskiem o rejestrację papierów wartościowych, które chce wpuścić do obrotu giełdowego. Następnie spółka składa wniosek do Giełdy Papierów Wartościowych o dopuszczenie do obrotu giełdowego akcji (na rynku podstawowym lub równoległym). Decyzję o dopuszczeniu na giełdę podejmuje zarząd Giełdy.

Jak wynika z danych GPW w samym tylko 2013 roku zanotowano już 12 debiutujących spółek. Obecność na giełdzie to prestiż, większa rozpoznawalność i wiarygodność. Parkiet to także doskonałe miejsce do pozyskania zewnętrznego źródła finansowania czy nowych, biznesowych partnerów. Emisja akcji pozwala też promować samą firmę i jej produkty, w jakimś sensie staję się także reklamą przedsiębiorstwa i rękojmią jego rzetelności. Przekonanie o tym, że firmy notowane na giełdzie są uważane za godne zaufania nie wzięło się znikąd. Ci, którzy chcą być na parkiecie muszą upubliczniać informacje o spółce – w tym dane finansowe. Nie każdy chce się godzić na tak szeroką otwartość np. ze względu na ciekawską konkurencję. Istnieje jeszcze inny minus związany z wejściem na giełdę – jest to mimo wszystko dosyć kosztowna sprawa. W grę wchodzą m.in. opłaty administracyjne, sądowe, wynagrodzenia dla doradców oraz czas i zaangażowanie pracowników przygotowujących cały proces.

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij