Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

Linia kolejowa z CPK do Rzeszowa - wariant inwestorski wybrany

Opublikowano: 2022-11-29 15:24:56, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała wariant inwestorski dla linii Łętownia - Rzeszów. To optymalny przebieg nowej trasy.

Od lewej poseł Krzysztof Sobolewski, wojewoda Ewa Leniart, poseł Andrzej Szlachta i wiceminister Marcin HorałaLinia kolejowa z CPK do Rzeszowa - wariant inwestorski wybranyLinia kolejowa z CPK do Rzeszowa - wariant inwestorski wybranyWizualizacja przystanku w Sokołowie Małopolskim
Od lewej poseł Krzysztof Sobolewski, wojewoda Ewa Leniart, poseł Andrzej Szlachta i wiceminister Marcin Horała

Od lewej poseł Krzysztof Sobolewski, wojewoda Ewa Leniart, poseł Andrzej Szlachta i wiceminister Marcin Horała

 

Na początku przyszłego roku wariant inwestorski - wraz z dwoma przebiegami alternatywnymi - spółka CPK włączy do wniosku o decyzję środowiskową, który złoży do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Uzyskanie decyzji środowiskowej to będzie ważny etap poprzedzający wniosek o decyzję lokalizacyjną i pozwolenia na budowę. Jak wynika z aktualnych harmonogramów, linia Łętownia - Rzeszów ma zostać wybudowana do końca 2030 r.

 

Wariant ten zapowiada poprowadzenie torów po granicy Portu Lotniczego, blisko strefy lotniska.Według przekazanych na konferencji prasowej to najmniej uciążliwy dla mieszkańców. 

Na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 200 km/h, z możliwością łatwego podniesienia prędkości do 250 km/h w przyszłości (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Docelowo kolejowa „szprycha” CPK nr 6 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Rzeszowa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min (dzisiaj taka podróż trwa ok. 5 godz.). Dzięki inwestycji CPK podróż z Przemyśla do Warszawy potrwa 3 godz. 15 min (obecnie to ok. 6 godz.).

 

Od ubiegłego roku w ramach dwóch etapów konsultacji społecznych spółka CPK zorganizowała w sumie 27 spotkań z mieszkańcami (76 spotkań ogółem - w ramach konsultacji społecznych i branżowych). Ich efektem była m.in. postulowana przez część mieszkańców i samorządowców korekta przebiegu w okolicach Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka czy też rezygnacja z dalszych prac nad łącznikiem z istniejącą linią nr 91 Kraków-Rzeszów-Przemyśl w gminie Świlcza obok stadionu Rudnianki.

Planowana linia nr 58 jest częścią „szprychy” CPK nr 6, która pozwoli na uruchamianie szybkich połączeń między Podkarpaciem a Warszawą i CPK. Umożliwi też wygodne i szybkie połączenia wewnątrz Podkarpacia, w tym połączenie największych miast w regionie: Rzeszowa ze Stalową Wolą i Niskiem. W planach jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych.

 

Spółka CPK przygotowuje budowę 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r. Łącznie prace przygotowawcze STEŚ trwają już na 1 300 km.

 

W czerwcu ogłoszono wariant inwestorski dla odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, a w sierpniu na odcinku Łódź – Wrocław. Trasa do Rzeszowa to trzeci odcinek, dla którego spółka CPK ma wariant inwestorski.

 

W konferencji wzięli udział poseł Krzysztof Sobolewski, wojewoda Ewa Leniart, poseł Andrzej Szlachta i wiceminister Marcin Horała  oraz . 

 

Uczestnicy kilka razy mówili o korzyściach, jakie może odnieść z inwestycji Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka. Inwestycja ma także uzupełniać Podkarpacką Kolej Aglomeracyjną. Na konferencji nie było przedstawicieli marszałka (inwestora kolei aglomeracyjnej) ani spółki lotniskowej.

 

 .

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij