Nowa linia kolejowa na Podkarpaciu – na przełomie sierpnia i września decyzja co do przebiegu „szprychy” CPK
PODKARPACKIE. Linia kolejowa Łętownia – Rzeszów powstaje w ramach inwestycji towarzyszących Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu czyli lotnisku w Baranowie koło Łodzi. To ok. 40-kilometrowy odcinek linii nr 58 i 632. Odcinek jest częścią tzw. szprychy CPK nr 6. Całą Szprycha to połączenia Stalowej Woli z Łętownią i planowane dopiero połączenie z Sanokiem.\\\\n\\\\n
W tej chwili kończy się przygotowywanie studium wykonalności (dokładnie techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ).
Na przełomie sierpnia i września wybrany zostanie warinat tzw. inwestorski, czyli preferowany przez wykonawcę. . Na początku przyszłego roku wariant inwestorski - wraz z dwoma wariantami alternatywnymi - spółka CPK włączy do wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) o decyzję środowiskową dla odcinka Łętownia - Rzeszów.
Na przełomie I i II kw. 2023 r. zostaną opracowane mapy do celów projektowych oraz dokumentacja geologiczno–inżynierska. Kolejnymi etapami będą (jak w każdej inwestycji) Uzyskanie decyzji środowiskowej to będzie ważny etap poprzedzający wniosek o decyzję lokalizacyjną i o pozwolenia na budowę, a następne właściwą realizację.
Linia Łętownia - Rzeszów ma zostać wybudowana do końca 2030 r.
W mediach pojawiały się informacje o sprzeciwie wobec inwestycji w gminie Świlcza .
- Studium wykonalności przewidywało rozważenie, jaki sens miałaby budowa tego łącznika – mówi Maciej Pańczak. - Ten odcinek miał być obwodnicą towarową Rzeszowa, by omijać stację Rzeszów Główny.
Ostatecznie tory nie powstaną na terenie gminy Świlcza.
Podobnie, było w Jasionce, w gminie Trzebownisko. Tutaj zostały zaproponowane cztery warianty budowy łącznika CPK z Portem Lotniczym Rzeszów-Jasionka. Jeden z wariantów zakłada położenie torów wokół Borg Warner i i leżącego za nim magazynu w kierunku północnym. Inne przewidują prowadzenie torów wzdłuż drogi lotniskowej w kierunku S19 i ominięciem pałacu i parku od północy lub od południa. Nie ma możliwości umieszczenia torów w tunelu.
Zdaniem przedstawicieli CPK, najciekawszym pomysłem jest ominięcie pałacu od południa. Do rozwiązania zostaje przebieg w rejonie żółtych słupów systemu naprowadzania samolotów ILS.