Jak wejść na rynek niemiecki?
RZESZÓW. We wtorek (28 listopada 2016) w Urzędzie Marszałkowskim odbyło się szkolenie dla firm zainteresowanych współpracą z Niemcami.
Niemcy to atrakcyjny rynek: 82 mln mieszkańców, do tego 3,5 mln zł klientów komercyjnych czyli firm. To w tej chwili czwarta gospodarka po świata (po amerykańskiej, chińskiej, japońskiej, a przed brytyjską). Jej wartość to około 3,3 biliona dolarów, zaś wartość polskiej gospodarki to około pół biliona dolarów. W gospodarce dominuje przemysł.
Jak zwracali uwagę prelegenci (Paweł Kwiatkowski z Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej i Michał Woźniak z Germany Trade & Invest) na rynku niemieckim nie konkuruje się ceną co nie znaczy, że nie jest ona w ogóle istotna. Niemieccy partnerzy nawiązując współpracę z firmami zagranicznymi, najpierw chcą sprawdzić jakość i terminowość.
Współpraca z przemysłem zza Odry może przynieść wiele korzyści polskim producentom. Tamtejsze innowacyjne firmy wydają bardzo dużo na nowe maszyny. Przoduje w tym sektor główna gałąź motoryzacyjny – zakupy za ponad 12 mld euro rocznie. Blisko 6 mld euro inwestuje w środki produkcji przemysł metalowy , a 5,3 mld euro maszynowy. Wielomiliardowe są tez nakłady majątkowe w branżach spożywczej, chemicznej czy tworzyw sztucznych. To duże i cały czas rosnące zapotrzebowanie stwarza szansę dla polskich producentów – na początek na bycie poddostawcą - kooperantem.
W ostatnich latach rośnie rola Polski jako partnera Niemiec. Roczny eksport w 2015 wyniósł 52,1 mld euro, zaś import z Polski to 44,6 mld euro. Ten ostatni wskaźnik sytuuje nas na szóstym miejscu, przed np. Szwajcarią i Austrią, tradycyjnymi partnerami handlowymi Niemiec.
Okazją do zdobycia partnerów w Niemczech jest np. udział w targach. Podczas wczorajszego spotkania Marco Siebiert z Hannover Messe AG zaprezentował ofertę Targów Hanowerskich. To jedne z najważniejszych przemysłu w targów w skali świata. W 2017 roku krajem partnerskim będzie Polska. Udział może wziąć 6500 wystawców z 70 krajów. Ekspozycjom towarzyszyć ma Około 1000 konferencji i forów tematycznych.
Organizatorami były Urząd Marszałkowski (Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów), Polsko Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, Germany Trade & Invest oraz spółka Hannover Messe AG.