Umowa na dwa śmigłowce śmigłowce S-70 Firehawk dla Czech z PZL Mielec już podpisana
MIELEC, PRAGA. Umowę z Česká Letecká Servisní i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych Republiki Czech podpisano w ambasadzie USA w Pradze.

S70 Firehawk w akcji. Fot. Los Angeles County Fire Department (Straż Pożarna hrabstwa Los Angeles)
W wydarzeniu wzięli udział także przedstawiciele PZL Mielec, w tym jej prezes Janusz Zakręcki. To właśnie w mieleckim zakładzie powstaną oba śmigłowce.
Realizację kontraktu na dwa śmigłowce Firehawk® umożliwiło wsparcie z unijnego programu RescEU Komisji Europejskiej. Dzięki temu Europa wzmocni swoje możliwości w zakresie reagowania na zagrożenia pożarowe oraz budowania bardziej odpornego systemu ochrony cywilnej.
Wyposażony w zbiornik wodny o pojemności 1 000 galonów (3 785 litrów), podwójny silnik turbinowy i możliwość lotów nocnych, Firehawk® jest jednym z najbardziej zaawansowanych śmigłowców do gaszenia pożarów na świecie. Co istotne - po raz pierwszy śmigłowiec ten trafi poza rynek amerykański.
Maszyny będą operować z terytorium Czech, zapewniając wsparcie misjom ratowniczym i przeciwpożarowym w różnych krajach Europy. Zgodnie z umową Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Republiki Czeskiej ma jeszcze możliwość nabycia w przyszłości trzeciego śmigłowca.
- Program ten jest nie tylko kamieniem milowym w pierwszym wdrożeniu śmigłowca Firehawk w Europie, lecz także wyraźnym przykładem, jak europejskie finansowanie może wzmocnić współpracę między m europejskimi partnerami. Pokazuje wartość strategicznej współpracy w celu zwiększenia bezpieczeństwa publicznego, dostarczania innowacyjnych rozwiązań oraz zapewnienia lepszego przygotowania społeczności na sytuacje kryzysowe. - powiedział prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki.
Wyposażenie śmigłowca, opartego na trzeciej wersji Black Hawka
- zbiornik (ok. 3 tys. l) napełniany w 60 sekund, montowany pod spodem maszyny zrzuca wystarczającą ilość wody pod odpowiednim ciśnieniem, by móc tłumić ogień,
- łopaty wirnika głównego o szerokiej cięciwie, co zwiększa osiągi maszyny w wysokich temperaturach,
- system glass-kokpit pozwalający pilotom lepiej oceniać sytuację w trakcie misji,
- wbudowany w kokpicie rejestrator dźwięków i danych dotyczących lotu oraz system monitorujący stan maszyny, pozwalają na ciągłe monitorowanie jej parametrów operacyjnych.
Maszyna może zabrać na pokłąd 13 osób - ratowników, strażaków itd.






