Fiasko przetargu na koncepcję wykorzystania wodoru przez Krośnieński Klaster Energii
KROSNO. Było to zresztą już kolejne postępowanie MPGK-Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego na opracowanie koncepcji dla tego zadania.

Fot. MPGK Krosno (Fb)
Pierwszy, jeszcze jesienią ubiegłego roku, został unieważniony z powodu zbyt wysokich cen ofert. Wówczas jednak założony limit kosztów wynosił jedynie 94 710 zł. Co ciekawe, najdroższa oferta wyceniona była aż na... 1 056 766 zł.
Teraz, mimo zwiększenia limitu do 270 600 zł, przetarg również zakończył się fiaskiem. Brało w nim udział czterech oferentów. Niestety, oferty z najniższymi cenami (109 962 zł i 147 600 zł) po ich analizie, zostały odrzucone. Ceny dwóch ostatnich przekraczały już założony limit o kilkadziesiąt tysięcy złotych (300 120 zł oraz 359 511 zł). MPGK-KHK ponownie postanowiło unieważnić postępowanie.
Przypomnijmy, zamawiana koncepcja miała składać się z dwóch części: analizy możliwości wykorzystania produkcji wodoru jako elementu optymalizacji systemu energetycznego klastra oraz opracowania koncepcji optymalizacji produkcji wodoru i energii elektrycznej na cele transportu publicznego.
Docelowo miałyby powstać „dwa oddzielne dokumenty strategiczne dla każdego z zadań, oceniające przydatność działań zgodnych z Polską Strategią Wodorową w lokalnej strukturze i uwarunkowaniach panujących w krośnieńskiej społeczności energetycznej”.
Zakres pierwszej części zamówienia obejmować miał „wykonanie analizy umożliwiającej podjęcie odpowiednich działań w kierunku rozwoju energetyki wodorowej w obszarze Krośnieńskiego Klastra Energii. Analiza powinna zawierać informacje o jednostkach wytwarzania i magazynowania wodoru, instalacjach tankowania wodorem pojazdów, wodorowych układach prądotwórczych, przegląd możliwości produkcyjnych nowych technologii, określenie zakresu robót budowlano - inżynieryjnych, uwarunkowania środowiskowe, analizę ekonomiczną wraz z wyliczeniami wskaźników opłacalności”.
W przypadku drugiej części chodziło m.in. o analizę porównawczą, „której wynikiem będzie wybór najkorzystniejszego pod względem ekonomicznym rozwiązania pomiędzy wykorzystaniem w komunikacji miejskiej autobusów zasilanych wodorem a pojazdów zasilanych energią elektryczną”.
Dokument miał więc wskazać, „który ze sposobów wykorzystania potencjału planowanej farmy fotowoltaicznej w otoczeniu przyszłej bazy Miejskiej Komunikacji Samochodowej i innych instalacji prądotwórczych Krośnieńskiego Klastra Energii, jest bardziej opłacalny dla zasilania autobusów komunikacji miejskiej”.
Zapewne wkrótce zostanie ogłoszony kolejny przetarg. MPGK-KHK chciałaby dysponować koncepcją po 4 miesiącach od podpisania umowy z jej wykonawcą.






