II Zjazd Katedr, Zakładów i Zespołów Badawczych Nauki Administracji w Rzeszowie
RZESZÓW. Konferencja naukowa z udziałem ekspertów z całej Polski.

Fot. Pixabay/CC0
W poniedziałek wi wtorek (22 i 23 września 2025 r.) w Auli im. Stanisława Zająca, Budynek A1 Uniwersytetu Rzeszowskiego, al. T. Rejtana 16c odbędzie się II Zjazd Katedr, Zakładów i Zespołów Badawczych Nauki Administracji .
Celem zjazdu jest analiza relacji administracji publicznej z jej otoczeniem oraz do dyskusja na temat aktualnych problemów oraz przyszłych kierunków rozwoju, z uwzględnieniem wpływu różnych czynników zewnętrznych na funkcjonowanie struktur administracyjnych. W związku z powyższym Zjazd ma również na celu stworzenie przestrzeni do dyskusji nad aktualnymi problemami oraz przyszłymi kierunkami rozwoju tej kluczowej dziedziny. Poruszone zostaną zagadnienia związane z relacjami i współpracą między administracją publiczną a jej otoczeniem, a także analiza współzależności i interakcji zachodzących pomiędzy tymi podmiotami. Tematyka odnosi się również do formy oraz infrastruktury współpracy, a także tworzenia warunków do aktywności społecznej, w kontekście zarówno aktualnych potrzeb, jak i przyszłych perspektyw w takich obszarach jak:
- Kryzys i sytuacje nadzwyczajne – reakcje administracji na zagrożenia bezpieczeństwa, kryzysy gospodarcze, zdrowotne i klimatyczne oraz efektywne zarządzanie kryzysowe;
- Demografia – wyzwania demograficzne wpływające na funkcjonowanie państwa, gospodarki oraz systemów publicznych, w tym starzenie się społeczeństwa, depopulacja i wyludnianie się regionów, imigracja oraz integracja cudzoziemców;
- Zmiany klimatu – dostosowanie polityk publicznych, infrastruktury oraz systemów zarządzania kryzysowego do coraz bardziej ekstremalnych warunków pogodowych i ich skutków, poprawa systemów zarządzania kryzysowego i ochrony ludności, transformacja energetyczna i neutralność klimatyczna, gospodarka odpadami i gospodarka o obiegu zamkniętym, inwestycje w odnawialne źródła energii oraz sprawiedliwa transformacja energetyczna, zielona administracja;
- Nowe technologie – rozwój kompetencji kadr administracji publicznej, zwiększenie dostępności usług publicznych, wykorzystanie sztucznej inteligencji, walka z wykluczeniem cyfrowym, zaufanie do instytucji publicznych, cyberbezpieczeństwo.
Program
Dzień I – 22.09.2025 r.
8:30 – 9:00 – Rejestracja uczestników
9:00 – 9:30 – Powitanie
1. prof. dr hab. Stanisław Wrzosek, dr hab. prof. ucz. Agata Barczewska-Dziobek
Wspomnienie prof. dr hab. Jana Łukasiewicza
9:30 – 11:15 – Sesja plenarna (czas wystąpienia 15 min) – moderator prof. dr hab. Lidia Zacharko
1. ks. dr hab. prof. ucz. Sławomir Fundowicz (KUL)
Administracja publiczna jako czarna lub biała skrzynka systemu życia publicznego
2. prof. dr hab. Marek Szewczyk (UK)
Zasada subsydiarności w administracji publicznej
3. dr hab. prof. ucz. Wojciech Wojtyła (URad)
Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia jako faktor działania administracji publicznej
4. dr hab. prof. ucz. Monika Augustyniak (ALK)
Ewolucja instrumentów partycypacji społecznej w odrodzonym samorządzie terytorialnym. Perspektywa rozwoju
5. mgr Alicja Kośnik (UKSW)
Rola wiedzy fachowej we współczesnym procesie administrowania
6. dr Łukasz Nosarzewski (UŁa)
Czy administracja ma prawo do błędu? Uwagi na tle odpowiedzialności władzy publicznej za bezprawie w jurysdykcji administracyjnej
11:15 – 11:45 – Dyskusja
11:45 – 12:30 – Przerwa
12:30 – 13:45 – Sesja „Cyfryzacja, AI – cz. 1” (czas wystąpienia 10 min.) – moderator prof. dr hab. Marek Szewczyk
1. dr hab. prof. ucz. Ewa Szewczyk (UZ)
Czy AI wywoła rewolucję na urzędniczym rynku pracy?
2. dr hab. prof. ucz. Joanna Smarż (URad)
Cyfryzacja administracji a wykluczenie cyfrowe polskiego społeczeństwa
3. dr hab. Piotr Sitniewski (UWM)
Aksjologiczne uwarunkowania prawa do informacji publicznej
4. dr Katarzyna B. Wojtkiewicz (SWPS)
Deregulacja, czyli co? Cyfrowa administracja, interoperacyjność i redefinicja prawa publicznego
5. dr hab. prof. ucz. Lucyna Staniszewska (UAM)
AI w administracji a jednolita praktyka stosowania prawa przez organy administracji
6. dr Wojciech Federczyk (UKSW)
Uzyskanie mianowania w służbie cywilnej a gotowość na wykorzystanie nowych technologii
13:45 – 14:00 – Przerwa
14:00 – 15:00 – Sesja „Cyfryzacja, AI – cz. 2” (czas wystąpienia 10 min.) – moderator dr hab. prof. ucz. Jarosław Dobkowski
1. dr Karolina Szymorek-Chachuła (AP)
Biomimetyczne roboty w administracji publicznej – kompetencje kadr, zaufanie społeczne i dylematy etyczne przyszłości
2. dr Emilia Gulińska (URad)
Aplikacja mObywatel jako środek identyfikacji elektronicznej
3. dr hab. prof. ucz. Małgorzata Ganczar (KUL)
Cyberbezpieczeństwo w samorządzie terytorialnym
4. dr Monika Nowikowska (ASW)
Tożsamość cyfrowa obywatela w świetle przepisów prawa - od eIDAS do krajowych rozwiązań - praktyka i przyszłość
5. dr hab. prof. ucz. Ambroży Mituś (UEK)
Zamówienia publiczne jako instrument rozwoju i innowacji
6. prof. dr hab. Jacek Sroka (UKEN)
Transfer wiedzy i technologii jako systemowy składnik relacji administracji publicznej z otoczeniem społeczno-gospodarczym: stan obecny, wyzwania, perspektywy
15:00 – 15:30 – Dyskusja
15:30 – 16:15 – przerwa
Dzień II – 23.09.2025 r.
9:00 – 10:00 – Sesja „Dostępność – cz. 1” (czas wystąpienia 10 min.) – moderator dr hab., prof. ucz. Agata Barczewska-Dziobek
1. dr hab. prof. ucz. Renata Kusiak-Winter (UWr)
Dostępność administracji - aspekt ustrojowy, materialny oraz procesowy
2. dr Agnieszka Brzostek (ASW) Dostępność cyfrowa - w kierunku równości i włączenia cyfrowego
3. dr Dawid Chaba (UKEN)
Sztuczna inteligencja w usługach publicznych - szansa na poprawę dostępności czy ryzyko pogłębienia wykluczenia cyfrowego
4. dr Anna Mazur-Tokarz (UJ)
Postępująca demencja osób starszych a zadania administracji publicznej
5. dr Justyna Mielczarek-Mikołajów (UWr), dr Paulina Gruszka (WSKZ)
Strefy czystego transportu jako mechanizm wsparcia elektromobilności w Polsce
6. mgr Weronika Kuroń (UR) O potrzebie zapewniania dostępności oraz projektowania inkluzywnego na poziomie samorządowym 10:00 – 10:30 – Dyskusja
10:30 – 11:00 – Przerwa
11:00 – 12:30 – Sesja „Dostępność – Projekt „Obserwatorium dostępności usług publicznych - diagnoza, wnioski i rekomendacje. Perspektywa badawcza i samorządowa” – moderator dr hab., prof. ucz. Agata Barczewska-Dziobek
1. dr Paweł Śwital (URad)
Dostępność jako standard funkcjonowania administracji publicznej
2. dr Hubert Kotarski, dr Marcin Niemczyk, dr Krzysztof Piróg (UR)
Projekt „Obserwatorium dostępności usług publicznych” - diagnoza, wnioski i rekomendacje
3. dr hab. prof. ucz. Katarzyna Szara, dr Sławomir Bździuch (UR)
Gry edukacyjne w budowaniu świadomości związanej z dostępnością usług
4. dr hab. prof. ucz. Edyta Łuszczki (UR)
Dostępny i bezpieczny posiłek w szkole: rola administracji publicznej w zapewnianiu równego dostępu do żywienia
5.Łukasz Petka (Radca Prawny)
Obowiązki Samorządów co do zapewnienia dostępności i narzędzia ich realizacji w świetle ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
6.mgr Katarzyna Katana (AG)
Inkluzywność jako element zrównoważonego rozwoju w projektach międzynarodowych
7.Łukasz Kozłowski (MSWiA)
Dostępny samorząd – działania MSWiA wspierające dostępność usług publicznych świadczonych przez JST
8. Agnieszka Pawelczyk (Urząd Miasta Opole)
Kierunek: Dostępne Opole. Dobre praktyki na przykładzie Biura ds. Dostępności Urzędu Miasta Opola
12:30 – 12:50 – Dyskusja
12:50 – 13:35 – przerwa
13:35 – 14:25 – Sesja „Bezpieczeństwo” (czas wystąpienia 10 min.) – moderator ks. dr hab. prof. ucz. Sławomir Fundowicz
1.dr hab. prof. ucz. Krzysztof Chochowski (PANS)
Kłamstwo i dezinformacja jako wyzwania dla administracji publicznej
2.dr Agnieszka Sikorska (UR)
Administracja publiczna w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego – jej rola i znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego
3.dr hab. Dominik Tyrawa (KUL)
O konieczności właściwego zrozumienia potrzeby bezpieczeństwa osobistego w działaniu administracji publicznej
4.dr hab. prof. ucz. Konrad Walczuk (ASW)
Służby specjalne jako element administracji publicznej de lege lata i de lege ferenda
5.dr Joanna Filaber (UWSB Merito Wrocław)
Wykorzystanie technologii cyfrowych i sztucznej inteligencji w realizacji zadań z zakresu ochrony ludności i bezpieczeństwa publicznego w RP
14:25 – 14:40 – Dyskusja
14:40 – 14:55 – Przerwa
14:55 – 16:25 – Sesja „Kryzysy i transformacje” (czas wystąpienia 10 min.) – moderator dr hab. prof. ucz. Joanna Smarż
1.dr hab. prof. ucz. Agnieszka Żywicka (UJK)
Struktury administracji właściwej w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem produktów a założenia wielopoziomowej kontroli produktów w świetle rozporządzenia PE i Rady (UE) 2023/988
2.dr Paulina Łazutka-Gawęda (AP)
Zmiany klimatyczne wyzwaniem dla samorządu terytorialnego – kilka refleksji o roli i zadaniach gminy w nowoczesnej administracji publicznej
3.dr Katarzyna Kułak-Krzysiak (KUL)
Niekończąca się procedura – przewlekłość postępowania administracyjnego – zagadnienia wybrane
4.dr hab. Tomasz Sienkiewicz (KUL)
Dekodyfikacja procedur administracyjnych w ochronie zabytków jako źródło zagrożenia bezpieczeństwa prawnego
5.mgr Daniel Zero (UWM)
Doraźność zamiast systemowości? Analiza regulacji covidowych
6.dr hab. prof. ucz. Jarosław Czerw (UJK)
Czy w polskim samorządzie potrzebne są jeszcze sołectwa?
7.dr Jakub Olech (UEK)
Kluczowe konsekwencje stanów nadzwyczajnych w konstytucjach wybranych państw
8.dr Tomasz Dąbrowski (URad)
System kaucyjny w Polsce jako instrument prawny ochrony środowiska: wykorzystana czy niewykorzystana szansa?
9.dr Iwona Mika (UIK)
Administracja publiczna wobec zagrożeń phishingu: zaufanie publiczne i prawo 16:25 – 16:40 – Dyskusja
16:40 – 16:55 – Przerwa kawowa
16:55 – 17:20 – Sesja doktorancka (czas wystąpienia komunikat 5 min.) – moderator dr Anna Łukaszuk-Princ
1.mgr Maria Stępień (URad)
Sprzeciw jako środek równoważący ograniczenia wynikające z kasacyjnego modelu rozstrzygania spraw administracyjnych
2.mgr Karolina Świeca (Szkoła Doktorska UJK)
Decyzja administracyjna i jej sądowa kontrola – na przykładzie decyzji Prezesa UOKiK w sprawach dotyczących ochrony praw konsumentów
3.mgr Eryk Zywert (Doktorant UW)
Nabycie obywatelstwa polskiego przez opcję w świetle polsko-niemieckiej konwencji górnośląskiej zawartej w Genewie dnia 15 maja 1922 r.
4.mgr Katarzyna Hady-Głowiak (Doktorantka UEK)
Fakultatywny audyt wewnętrzny w administracji samorządowej – świadomy wybór czy nieodkryta szansa dla kierownika jednostki?
5.mgr Tomasz Gołąbek (Doktorant ALK)
Partycypacja mieszkańców w wykonywaniu zadań gminy
17:20 – 17:30 – Zamknięcie i podsumowanie konferencji – dr hab. prof. ucz. Agata Barczewska-Dziobek