Będzie zabezpieczenie osuwiska w Cisnej
BIESZCZADY. Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie rozstrzygnął postępowanie przetargowe na wykonawcę przebudowy drogi wojewódzkiej nr 893 z zabezpieczeniem osuwiska w Cisnej.

Fot. PZDW
Na podstawie opracowanej dokumentacji i decyzji ZRID wydanej 28 października 2022 r., Remost sp. z o.o. z Dębicy wykona roboty budowlane za 15 382 116 złotych, które zakończone mają być do końca 2026 r. Umowa została podpisana 7 sierpnia 2025 r.
- Strategia Rozwoju Województwa Podkarpackiego obejmuje usuwanie skutków osuwisk m.in. z powodu strat gospodarczych, które powodują. Cisna jest miejscowością turystyczną z ogromnym potencjałem, tak jak całe Bieszczady. Drogi wojewódzkie na trasie Ustrzyki Dolne – Ustrzyki Górne – Wetlina – Radoszyce są aktualnie objęte projektowaniem by spełniały unijne standardy i umożliwiały rozwój turystyki rowerowej. Drogi wojewódzkie między miejscowościami Uherce Mineralne i Orelec czy Polańczyk i Wołkowyja są realizowane w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. W ostatnich latach zakończyliśmy odcinki Solina – Myczków czy Hoczew – Polańczyk. Najważniejsze jest zwiększenie poziomu dostępności komunikacyjnej Bieszczadów poprzez dobrej jakości infrastrukturę drogową. – podkreśla Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.
Inwestycja zostanie dofinansowana z dotacji celowej z budżetu państwa na realizację zadań dotyczących stabilizacji lub zabezpieczenia osuwisk niszczących infrastrukturę stanowiącą własność samorządu. 80% wartości robót budowlanych branży konstrukcyjnej związanych z zabezpieczeniem osuwiska, zostanie pokryte z budżetu państwa, pozostałe środki zabezpieczone są w budżecie województwa.
Osuwisko na Wielkiej Pętli Bieszczadzkiej
Inwestycja realizowana będzie na drodze wojewódzkiej nr 893 na wjeździe do Cisnej. Teren objęty jest aktywnym procesem osuwiskowym i znajduje się na terenie Ciśniańsko-Wetlińskiego Parku Krajobrazowego, w otulinie Bieszczadzkiego Parku Narodowego. Droga w tym miejscu przebiega przez obszary leśne. Poniżej korpusu jezdni, u podnóża stromego zbocza, płynie potok Ciśnianka. Niekontrolowane przesuwanie się mas ziemnych w obrębie osuwiska skutkuje osuwaniem się skarpy drogi i deformacją nawierzchni jezdni. Z tego powodu wprowadzono wygrodzenie do jednego pasa ruchu, co stanowi utrudnienie dla kierowców.
Realizacja inwestycji takiej jak zabezpieczenie osuwiska w terenie górskim jest zadaniem trudnym, ale ciekawym pod względem inżynierskim. Wymaga specjalistycznej wiedzy geologicznej i hydrologicznej. Każde osuwisko jest unikalne, nie ma uniwersalnego rozwiązania, co powoduje, że stabilizacja wymaga dużych nakładów finansowych – wyjaśnia Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Zakres robót
Droga zostanie rozbudowana na długości 300 metrów wraz z korektą geometryczną trasy. Zakres robót obejmuje budowę konstrukcji przeciwdziałających dalszej degradacji osuwiska poprzez:
- budowę ażurowej palisady z pali wierconych i kotew gruntowych zwieńczoną oczepem żelbetowym po stronie prawej,
- budowę palościanki w postaci odsłoniętej ściany żelbetowej posadowionej na palisadzie z pali wierconych, zakotwionej kotwami gruntowymi po stronie lewej,
- budowę palisady z pali wierconych i kotew gruntowych zwieńczonej oczepem żelbetowym po stronie lewej,
- wykonanie konstrukcji oporowej będącej kontynuacją palisady po stronie prawej,
- umocnieniu brzegów potoku Ciśnianka,
- umocnienie skarp.
- wykonanie odwodnienia (m. in drenaże).
Wykonany zostanie również chodnik dla pieszych oraz oznakowanie pionowe i poziome, zamontowane będą bariery ochronny i balustrady. Roboty realizowane będą przy wprowadzeniu ruchu wahadłowego i rozpoczną się po przekazaniu placu budowy 14 sierpnia 2025 r.