Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Operator CNC w JPB Systeme - oferta pracy
Rekrutacja na studia WSPiA
PKS Rzeszów - oferty pracy

Rośnie liczba konsumentów jabłek

Opublikowano: 2025-07-09 22:13:35, przez: admin, w kategorii: Rolnictwo

Prowadzony przez Kantar Polska monitoring konsumpcji owoców i warzyw, pokazuje, że coraz więcej Polaków je jabłka. Pierwsze oznaki poprawy koniunktury odnotowano zimą, porównując „styczeń do stycznia” po raz pierwszy od lat ilość konsumentów nie spadła. Wiosna przyniosła pierwsze od 5 lat, od kiedy prowadzone są comiesięczne badania, znaczące wzrosty ilości konsumentów.

Fot. pixabay/CC0

Fot. pixabay/CC0

 

- Bo jabłka są fajne - z takim hasłem umieściłam post o wzroście liczby konsumentów jabłek na stronie „Jabłka Wielkopolskie”. Małymi krokami, ale udaje nam się odczarowywać postrzeganie tych owoców. Jabłka nie są już zwykłe, nijakie, nieciekawe. Widzimy, że polski konsument odkrywa je na nowo, przekonuje się do nowych odmian, odkrywa smak, zdumiewa go ich chrupkość, nawet po kilku miesiącach przechowywania. Jako producenci cały czas się rozwijamy, stajemy się coraz lepszymi sadownikami. Efekty są bardzo widoczne, a badania konsumpcji tylko je potwierdzają" - mówi Karolina Dębska-Zeidler, sadowniczka, Gospodarstwo Sadownicze „Dębski-Sad”.

 

Badania pokazują zmianę trendu

 

Konsumpcja jabłek spadała od lat. Już zima przyniosła zahamowanie spadku ilości konsumentów „rok do roku”. Trudno było mówić o zmianie trendu, ale już wtedy widać było 9,7 mln konsumentów regularnie spożywających jabłka. Ta grupa zwiększyła się „styczeń do stycznia” o 1,3 mln, do poziomu 30% populacji. Więcej o tym jak zatrzymano trend spadkowy w styczniowym materiale: Jabłko przestaje tracić - analiza wyników monitoringu konsumpcji Kantar Polska.

 

- Jabłko wraca na stoły nie tylko jako zdrowa przekąska, ale też jako produkt, z którym ludzie znów się identyfikują. Także dlatego, że coraz częściej pojawia się ono w ważnych, pozytywnych kontekstach. Jabłko jest bardzo polskie, potrafimy o nie walczyć, protestować w jego obronie, było symbolem naszej prezydencji w Radzie UE, widzimy je często w rękach naszych sportowców - wymienia Magdalena Wrotek-Figarska, dyrektor generalny Stowarzyszenia Sady Grójeckie.

 

Jabłku pomaga moda na polskie

 

Konsumenci zwracają większą uwagę na jakość i pochodzenie owoców, chętniej poszukują żywności krajowej, lokalnej i sezonowej. Wg. Kantar Polska 65% konsumentów, czyli 21 mln osób, zamierza w nadchodzącym sezonie jeść więcej polskich owoców i warzyw. Rekordowe 10 mln Polaków chce częściej kupować truskawki (30%) i jabłka (29%). Szczegóły przedsezonowych badań w marcowym materiale: 10 mln Polaków chce jeść jabłka częściej.

 

- Odbudowanie wizerunku jabłka to efekt pracy wielu środowisk. Współpracowaliśmy przy projektach: #GoodMove #ApetytnaPolskie #PolskieSuperowoce #MocPolskichWarzyw #WybieramPolskieJabłka i #1jabłkoDziennie. One razem tworzą dobrze uzupełniający się system wspierania producentów i kreowania zachowań konsumentów. Dobry wynik jest zwieńczeniem realizacji i wymiany doświadczeń wielu kampanii. Cieszmy się współpracą, zgraniem i oczywiście wynikami monitoringu konsumpcji - dodaje Paulina Kopeć, sekretarz generalny Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”.

 

Wiosna przyniosła pierwsze wzrosty

 

W maju jabłko jadło 85% Polaków vs 81% w maju 2024 roku. Różnica jest duża, istotna statystycznie. Majowe i czerwcowe wzrosty ilości konsumentów jabłek nie są niespodzianką w kontekście wyników zimowych i marcowych deklaracji większych zakupów w sezonie. Niespodzianką jest natomiast ich skala i fakt, że dotyczą wszystkich kluczowych zmiennych demograficznych. Szczegółowa analiza dostępna jest na stronie 1jablko.pl: Wiosna 2025 - pierwsze od 5 lat wzrosty ilości konsumentów jabłek, Kantar Polska.

 

- Efekt uzyskany w wielu grupach odbiorców to zasługa synergii i spójności działań promocyjno-edukacyjnych. Współpraca jest kluczem do sukcesu, którego dziś miernikiem jest tak długo oczekiwany wzrost ilości konsumentów. Cieszy, że tak wiele środowisk producentów owoców i warzyw bierze odpowiedzialność za zdrowie kolejnych pokoleń Polaków - podsumowuje Paulina Kopeć, Unia Owocowa.

 

Historyczny wzrost jest obserwowany we wszystkich kluczowych zmiennych demograficznych. Wzrosła konsumpcja wśród kobiet i mężczyzn (w podziale na płeć). Wzrosła w większości przedziałów wiekowych i regionów Polski. We wszystkich przedziałach związanych z wykształceniem - wśród konsumentów z wykształceniem podstawowym i gimnazjalnym, zawodowym, średnim i wyższym. Wśród pracujących i wśród niepracujących (sytuacja zawodowa). We wszystkich przedziałach dochodów netto na osobę i na gospodarstwo domowe. Wreszcie, we wszystkich segmentach związanych z miejscem zamieszkania. Więcej osób je jabłka na wsi, więcej w miastach od 10 do 19 tys. mieszkańców, od 20 do 99, od 100 do 499 i więcej w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców, w tym w Warszawie.

Więcej o: jabłka

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij