Anonimizacja danych w biznesie – jak ją prawidłowo wykonać?
Anonimizacja danych osobowych to ważna część prowadzenia każdego biznesu. Dane wrażliwe, którymi dysponuje firma, muszą zostać bowiem odpowiednio zabezpieczone. Wynika to przede wszystkim z obowiązujących rozporządzeń o ochronie danych, do których przestrzegania zobligowana jest każda organizacja. Dlaczego anonimizacja danych w biznesie jest tak ważna i jak przeprowadzić ją w sposób prawidłowy?

Sprawdź poniższe wskazówki.
Anonimizacja danych osobowych – na czym polega?
Anonimizacja danych w biznesie to proces polegający na przekształcaniu zgromadzonych danych osobowych w taki sposób, aby przyporządkowanie poszczególnych informacji osobistych lub rzeczowych do określonej osoby fizycznej, a tym samym jej zidentyfikowanie, było niemożliwe. Procedura ta pozwala bowiem trwale usunąć wszelkie powiązania istniejące między danymi osobowymi (imionami, nazwiskami, peselami itd.) a konkretnymi osobami, których w rzeczywistości dotyczą. W efekcie anonimizacji zgromadzone informacje, stanowiące dotychczas precyzyjne dane osobowe, przestają nimi być.
Warto dodać, że proces anonimizacji danych w biznesie nie musi dotyczyć wyłącznie danych osobowych – w rozmaitych firmach przeprowadza się go również w odniesieniu do innych kategorii informacji. Jednym z częstszych zastosowań okazuje się m.in. import zanonimizowanych danych produkcyjnych do środowiska testowego. Czynność tę przeprowadza się po to, by odwzorować rzeczywiste dane w trakcie testowania oprogramowania przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa i pożądanej poufności.
Dlaczego anonimizacja danych w biznesie jest tak istotna?
Z pełną odpowiedzialnością można stwierdzić, że we współczesnym biznesie dane stanowią jedne z kluczowych i najważniejszych aktywów każdego przedsiębiorstwa. Fakt ten nieuchronnie pociąga za sobą konieczność zapewnienia gromadzonym informacjom odpowiedniej ochrony. Kwestia ta jest niezwykle istotna z perspektywy zarówno kadry zarządzającej danym przedsiębiorstwem, jak i zatrudnionych specjalistów zajmujących się obszarem zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwa. Rangę problemu podnoszą dodatkowo dokonujące się zmiany w systemie prawnym, które narzucają na właścicieli rozmaitych biznesów coraz to bardziej restrykcyjne obowiązki w zakresie ochrony firmowych danych.
Anonimizacja danych osobowych stanowi w tym kontekście szczególną kategorię. Przewidziane w polskim porządku prawnym kary za naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych potrafią być naprawdę dotkliwe – zgodnie z ustawą RODO mogą wynosić nawet do 20 000 000 euro lub do 4% rocznego światowego obrotu przedsiębiorstw. Wobec powyższego pewnym jest, że jeśli chodzi o ochronę danych osobowych, nie warto ryzykować ani pozostawiać przestrzeni do wystąpienia jakichkolwiek incydentów.
Anonimizacja danych osobowych w biznesie – jak zapewnić firmie odpowiednią ochronę?
Na rynku dostępne są wysokiej klasy oprogramowania i nowoczesne narzędzia do zarządzania danymi osobowymi, które zostały stworzone w bezpośrednim celu ich anonimizacji. Dzięki temu są zgodne z wymaganiami stawianymi przez Inspektorów Ochrony Danych i zespołów prowadzących ewidencję danych osobowych. Inwestycja w profesjonalne narzędzie do anonimizacji danych to sposób na znaczne przyspieszenie pracy i skuteczne wyeliminowanie kosztownego błędu ludzkiego.
Artykuł partnera