Cyberbezpieczeństwo w Unii Europejskiej – jak pomóc w walce z przestępcami?
Coraz częściej europejskie firmy muszą obawiać się złodziei i oszustów grasujących nie w świecie fizycznym, ale wirtualnym. Ataki cybernetyczne dotykają małych i dużych przedsiębiorstw. Co można zrobić, by z nimi walczyć?
Według Parlamentu Europejskiego do roku 2030 aż 125 miliardów urządzeń ma być podłączone do Internetu, a 90% osób powyżej szóstego roku życia będzie korzystać z sieci. Czy to dobre wieści? Zależy, jak na to spojrzeć – Internet z pewnością tworzy niespotykane wcześniej możliwości, ale i niebezpieczeństwa. Większa zależność społeczeństwa od sieci to również większe zagrożenie ze strony cyberprzestępców. Skutki cyfryzacji praktycznie wszystkich sfer życia możemy obserwować już dzisiaj.
Ataki na firmy i infrastrukturę krytyczną
Wedługbadania przeprowadzonego przez firmę Sophos aż 64% kierowników polskich przedsiębiorstw obawia się cyberataków. Nic dziwnego – odsetek firm dotkniętych atakami ransomware wyniósł w 2021 roku aż 77%, gdzie w roku poprzednim było to tylko 13%. Wzmożona aktywność cyberprzestępców jest spowodowana sytuacją polityczną za naszą wschodnią granicą, a także pandemią, która zmusiła przedsiębiorców do przejścia na tryb zdalny – a nie wszyscy byli na to gotowi.
Przestępcy nękają firmy niezależnie od ich wielkości. Dotyczy to również sektora publicznego i infrastruktury krytycznej. Na całym świecie wzrasta liczba ataków na szpitale i inne placówki medyczne. Hakerzy polują głównie na dane pacjentów i pracowników, ale są w stanie również uniemożliwiać pracę urządzeń działających w sieci.
Narodowy Fundusz Zdrowia z tego właśnie powodu postanowił udzielić dofinansowania podmiotom medycznym chcącym poprawić swoje cyberbezpieczeństwo i ulepszyć infrastrukturę teleinformatyczną. Do tej pory o dofinansowanie wystąpiło ponad 600 placówek. Rząd uruchamia także program szkoleniowy dla pracowników opieki zdrowotnej, mający poprawić świadomość w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Hakerzy obierają sobie za cel również prywatne przedsiębiorstwa. W październiku sieć hurtowni Metro i Makro ucierpiała z powodu cyberataku. Włamanie do systemu informatycznego spowodowało między innymi opóźnienie dostaw, awarię kas fiskalnych, a nawet problemy z działaniem wewnętrznego systemu pocztowego firmy.
Jakie są konsekwencje cyberataków?
Chociaż to największe korporacje są najbardziej łakomym kąskiem dla hakerów, przestępcy nie ignorują również małych działalności gospodarczych. Mali przedsiębiorcy prowadzący firmy w niedużych miastach również powinni zwracać uwagę na zabezpieczenia. Dlaczego? Chociaż wielkie korporacje oferują duże korzyści dla przestępców, to te mniejsze firmy są z kolei łatwiejszym celem. Często nie inwestują one w bezpieczeństwo, nie zatrudniają specjalistów ani nie szkolą pracowników.
Włamanie się do sieci małego przedsiębiorstwa jest więc prostsze w porównaniu do atakowania firmy, która ma cały dział zajmujący się ochroną. A co może wyniknąć z takiego ataku?
-
Straty finansowe. Ofiary ataków ransomware często są zmuszone, by opłacić okup za odzyskanie dostępu do danych zaszyfrowanych przez hakerów. Koszty jednak na tym się jeszcze nie kończą – trzeba tu również wliczyć straty spowodowane przez przerwę w działaniu czy utratę kontrahentów i klientów. W skrajnych przypadkach cyberataki doprowadzają firmy do bankructwa.
-
Skaza na reputacji. Firmy, które padają ofiarami cyberataków, mają potem opinię niegodnych zaufania i powierzania danych. Skutkuje to utratą klientów i partnerów biznesowych.
-
Utrata własności intelektualnej. Biznesy zajmujące się tworzeniem oprogramowania czy korzystające z patentów mogą stracić je na skutek włamania do sieci.
-
Problemy prawne. Klienci i kontrahenci, którzy ucierpieli przez to, że firma nie zadbała o ochronę ich danych, mogą wejść na drogę sądową i domagać się odszkodowania.
Bezpieczeństwo w sieci ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej
Wszystko wskazuje na to, że sieć w najbliższych latach nie stanie się bezpieczniejsza ani dla firm, ani dla internautów. Warto więc zadbać o swoją ochronę jak najszybciej. Co można zrobić?
-
Zainstalować narzędzie VPN. Usługa VPN online tworzy szyfrowany tunel między użytkownikiem a Internetem, chroniąc przesyłane przez niego dane. To idealne rozwiązanie zarówno dla indywidualnych użytkowników, jak i firm operujących w sieci.
-
Zadbać o edukację pracowników. Wszystkie osoby pracujące z danymi powinny mieć świadomość tego, że w Internecie nie każdy jest tym, za kogo się podaje. Warto zapewnić im profesjonalne szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa, poruszając takie tematy, jak phishing czy kradzież tożsamości.
-
Inwestować w ochronę. Porządne programy antywirusowe czy inne narzędzia bywają sporym wydatkiem, ale trzeba pamiętać, że włamania do firmowych sieci czy infekcje złośliwym oprogramowaniem potrafią generować znacznie poważniejsze straty.