Rozszerzenie rozwiązań tarczy antykryzysowej dla rolników
Kolejne rozwiązania, które mają na celu przeciwdziałanie skutkom epidemii COVID-19.

Fot. Pixabay/CC0
- Tarcza antykryzysowa dla rolników wprowadza możliwość odroczenia, bądź rozłożenia na raty spłaty należności. Odsetki od tych należności nie będą naliczane, jeżeli dłużnik będzie regulował swoje zobowiązania na podstawie harmonogramu spłat sporządzonego przez Agencję.
- Tarcza antykryzysowa rozszerzona dla rolników przewiduje również zmiany w PROW 2014-2020. Zaproponowane zmiany w zakresie PROW 2014-2020 mają dotyczyć przede wszystkim:
- Zniesienia zakazu zwiększenia kwoty przyznanej pomocy, a także zmiany celu operacji,
- Wydłużenia naboru wniosków poszczególnych działań i poddziałań (zwłaszcza odnośnie operacji Modernizacja gospodarstw rolnych),
- Możliwość uzgodnienia z rolnikiem nowego terminu wykonania zobowiązań (jeśli nie wywiązał się z nich, przekroczył termin, bądź nie spełnił warunków),
- Wzywania rolników do uzupełnień we wniosku, a także udzielenie im pomocy technicznej,
- Zniesienie obowiązku składania weksla in blanco przez jednostki sektora finansów publicznych, a w przypadku pozostałych beneficjentów - przesunięcie w czasie obowiązku złożenia weksla in blanco na etap złożenia wniosku o płatność i uzależnienie wypłaty pomocy od złożenia tego zabezpieczenia,
- Pojawia się także możliwość zawarcia umowy o przyznaniu pomocy nie tylko w siedzibie podmiotu przyznającego pomoc, ale także w formie korespondencyjnej,
- Umożliwienie składania wniosków oraz innych dokumentów w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą; taka możliwość dotyczyć będzie wszystkich działań nie objętych wspólnym wnioskiem o przyznanie płatności obszarowych,
- Zniesienie obowiązku zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców,
Na liście rozwiązań ministerialnych są:
- Zasiłek dla rolników i domowników na czas kwarantanny. Rolnikowi i domownikowi w sytuacji objęcia obowiązkową kwarantanną, nadzorem epidemiologicznym lub hospitalizacją w związku z COVID-19 będzie przysługiwał zasiłek w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę.
- Zmiany w zakresie funduszy promocji produktów rolno-spożywczych.
- Nienaliczanie odsetek od odroczonych lub rozłożonych na raty środków WPR.
- Zmiany w zakresie PROW 2014-2020.
- Rozszerzenie rozwiązań dotyczących uelastycznienia czasu pracy na sektor rolno-spożywczy.
- Składanie oświadczenia o braku zmian we wniosku o przyznanie płatności w formie elektronicznej.
- Ułatwienia w zakresie dotyczącym ochrony roślin i rolnictwa ekologicznego.
- Wsparcie udzielane przez Agencję Rozwoju Przemysłu dla przedsiębiorców, których działalność jest zagrożona z powodu zakazów lub ograniczeń wprowadzonych w związku z COVID-19.
- Rozszerzenie zakresu podmiotów uprawnionych do zwolnienia ze składek na ZUS.
- Zmiany umożliwiające ponowną wypłatę świadczenia postojowego.
- Poszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do dofinansowanie zatrudnienia.
- Dodatkowe rozwiązania dotyczące pobytu i zatrudnienia cudzoziemców.
OŚWIADCZENIA
Ze względu na pandemię koronawirusa ARiMR zdecydowała się wydłużyć termin składania oświadczeń potwierdzających brak zmian w 2020 roku.
Oświadczenie ws. dopłat bezpośrednich będzie można złożyć w terminie 15 dni kalendarzowych po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego, ale nie później niż do ostatniego dnia składania wniosków o przyznanie płatności tj. do 15 maja.
Składanie oświadczenia o braku zmian we wniosku o przyznanie płatności można składać w formie elektronicznej
Zaproponowane rozwiązania umożliwiają składania przez rolników oświadczeń o braku zmian w odniesieniu do wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich i pomocy obszarowej za pośrednictwem poczty elektronicznej w formie skanu albo zdjęcia. Takie złożenie oświadczenia będzie skuteczne pod warunkiem, że w określonym terminie po odwołaniu stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego rolnik potwierdzi dokonanie tej czynności, wnosząc podpisane oświadczenie.
PRZYJĘCIA INTERESANTÓW W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH ARIMR:
- Ograniczona jest możliwość osobistego załatwiania spraw w biurach powiatowych, oddziałach regionalnych oraz centrali ARiMR - jednostki te pracują bez kontaktu z interesantami,
- Kontakt z ARiMR – wyłącznie telefoniczny lub pisemny (za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub elektronicznej),
- W sytuacji braku możliwości skorzystania z powyższych rozwiązań we wszystkich jednostkach organizacyjnych ARiMR udostępnione są wrzutnie / urny, w których możliwe jest pozostawienie dokumentów / wniosków / oświadczeń bez konieczności kontaktu z pracownikami Agencji. Data rejestracji dokumentów / wniosków / oświadczeń jest datą ich wpływu do ARiMR.
Większość spraw związanych z ubieganiem się o dopłaty i dotacje, a także z rejestracją zwierząt można załatwić przez Internet poprzez aplikację eWniosekPLUS oraz IRZplus.