Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Studiuj transport - spedycję - logistykę
Wesołych Świąt życzy Smak Górno

Remont torów na linii Rzeszów-Kraków

Opublikowano: 2012-09-17 14:31:19, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

TARNÓW. Prawie 22 mln zł będzie kosztowało wzmocnienie fundamentów torów na trasie Biadoliny-Bogumiłowice (pow. tarnowski). Inwestycja jest częścią modernizacji linii kolejowej Kraków-Rzeszów.

Remont torów na linii Rzeszów-Kraków

Przetarg na wykonanie robót wygrała Skanska. Prace rozpoczną się we wrześniu i potrwają do marca 2013 roku. Wzmocnione zostanie 7,6 km podtorza na trasie Biadoliny-Bogumiłowice. Remontowany odcinek to część linii E30.  Należy do Paneuropejskiego Korytarza Transportowego TEN-T, łączącego niemieckie Drezno (Dresden), Zgorzelec, Wrocław, Opole, Katowice, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl oraz na Ukrainie Lwów, Żytomierz i Kijów.

Wzmocnienie podtorza jest jedną z kilku inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach modernizacji linii kolejowej Kraków-Rzeszów. Ma ona na celu m.in. poprawę jakości połączenia krajów UE z Ukrainą.

Podtorze jest budowlą ziemną, na której znajduje się warstwa ochronna i nawierzchnia torowiska.  Stanowi ono fundament, którego zadaniem jest przejęcie dynamicznych obciążeń od taboru poprzez szyny, podkłady, podsypkę i warstwę filtracyjną.

Życzenia senatora Józefa Jodłowskiego z okazji Wielkiej Nocy
Życzenia posła Zdzisława Gawlika z okazji Wielkanocy

- Wzmocnienie podtorza, które wykonamy, ma zapewnić stateczność podłoża dla modernizowanej linii kolejowej - mówi Witold Miśtak, Menadżer Projektu, Skanska.

Skanska wykona wzmocnienie podtorza między Biadolinami a Bogumiłowicami za pomocą kolumn gruntowo-cementowych, zbrojonych pali wielkośrednicowych lub iniekcji gruntu. Technologia będzie dobierana w zależności od warunków gruntowych.

– Kolumny wykonamy metodą głębnego mieszania w technologii DSM, polegającej na wymieszaniu cząstek gruntu z zaczynem cementowym, co w wyniku reakcji chemicznej powoduje powstanie kamiennej struktury w formie kolumny – mówi Witold Miśtak. Tam, gdzie ze względu na warunki gruntowe nie ma możliwości zastosowania technologii DSM, podtorze zostanie wzmocnione palami żelbetowymi lub za pomocą iniekcji gruntu.

Życzenia posłanki Teresy Pamuły

Obciążenie z torowiska będzie amortyzowane przez warstwę transmisyjną wykonaną z geosiatki komórkowej, zasypaną kruszywem, której zadaniem jest równomierne przeniesienie obciążeń na wcześniej wykonane kolumny i pale wzmacniające.

Wzmocnienie podtorza będzie wykonywane w dwóch etapach, w okresie zamknięć torowych wynikających z prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe na trasie między Krakowem a Rzeszowem. Zamknięcia poszczególnych fragmentów torów są tak zaplanowane, aby zapewniony był przejazd pociągów, a utrudnienia były jak najmniej odczuwalne dla pasażerów.

Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość 160 km/h, a towarowe 120 km/h. Skrócić ma się czas jazdy pociągów, poprawić przepustowość linii oraz komfort i bezpieczeństwo jazdy. Z Krakowa do Rzeszowa będzie można dojechać w 75 minut, podczas gdy przed rozpoczęciem prac modernizacyjnych czas przejazdu pociągiem na tej trasie wynosił prawie 2 i pół godziny, a obecnie ze względu na prace prowadzone na torach wydłużył się do ponad 3 godzin.

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij