Kampania „Mam kota na punkcie mleka” z wizytą w Rzeszowie
O roli programów edukacyjno-informacyjnych w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych wśród dzieci oraz o tym, jak stworzyć „mleczny zachód słońca” mówili organizatorzy kampanii „Mam kota na punkcie mleka” podczas wizyty w Rzeszowie. Spotkanie, odbyło się 9 czerwca w Wojewódzkim Domu Kultury.
Półtora roku intensywnych działań prowadzonych w jej ramach zaowocowało znakomitymi wynikami: na zaproszenie do programu odpowiedziało już blisko 1700 szkół i 175 000 dzieci, w tym 109 placówek i 9348 uczniów z województwa podkarpackiego.
W Polsce produkuje się nieco ponad 12 mld litrów mleka rocznie. Choć pod tym względem zajmujemy 5. miejsce w Unii Europejskiej, spożycie mleka w naszym kraju jest niemal o połowę mniejsze niż średnia unijna i wynosi około 195 litrów na osobę rocznie.
Z danych przedstawionych przez organizatorów kampanii wynika, że wzrosła częstotliwość, z jaką młodzi Polacy sięgają po produkty mleczne, jak również wiedza o wartościach odżywczych mleka oraz jego przetworów.
- Rezultaty badań świadczą o tym, że udało się nam zdobyć uwagę odbiorców kampanii, a co więcej – skłonić do zastanowienia się nad nawykami w zakresie odżywiania – zaznaczyła Marta Jemieljańczuk z Polskiej Izby Mleka.
Rolę dobrych nawyków żywieniowych, które procentują przez całe życie podkreśliła Aneta Średzińska, dietetyk oraz ekspert programu „Mam kota na punkcie mleka”.
- Regularne spożywanie produktów mlecznych to znakomity sposób na dostarczenie organizmowi szeregu cennych składników odżywczych, z wapniem na czele. Pierwiastek ten służy naszym kościom i zębom nie tylko w okresie ich intensywnego wzrostu i rozwoju, ale także w wieku dorosłym – dodała.
Warto pamiętać, że „bank wapnia”, czyli magazyn wapnia w organizmie, nie zapełnia się równomiernie przez całe życie. Aż 90% zapasów organizm gromadzi do 20. roku życia. Im więcej wapnia zmagazynuje młody organizm, tym mniejsze w przyszłości ryzyko wystąpienia chorób wywołanych jego brakiem, na przykład osteoporozy. Dlatego istotne jest, aby w jadłospisie dzieci i młodzieży codziennie gościły 3-4 porcje mleka lub jego przetworów – podkreśliła Aneta Średzińska.
Celem trzyletniej kampanii „Mam kota na punkcie mleka” jest edukacja w zakresie właściwości odżywczych mleka i produktów mlecznych. Inicjatorem kampanii jest Polska Izba Mleka oraz Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Program finansowany jest ze środków Unii Europejskiej, Rządu Rzeczpospolitej oraz Funduszu Promocji Mleka.