Huta Stalowa Wola HSW opracowuje armato-haubicę „KRYL (155 mm)
STALOWA WOLA. Polski przemysł zbrojeniowy rozpoczyna nowy projekt, wart blisko 100 mln złotych. Bierze w nim udział w HSW S.A.
Fot. archiwum HSW
W Hucie Stalowa Wola S.A. ruszyły prace nad realizacją projektu ultranowoczesnego zautomatyzowanego systemu dowodzenia i kierowania ogniem dywizjonowego modułu ogniowego lekkich armato-haubic „KRYL” na podwoziu kołowym. HSW przewodzi konsorcjum, w skład którego wchodzą także: WB Electronics S.A. z siedzibą w Ożarowie Mazowieckim, Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie, oraz Wojskowe Zakłady Łączności Nr 2 S.A w Czernicy. W ub. tygodniu (8 stycznia 2014) członkowie konsorcjum spotkali się, by ustalić harmonogram prac, szczegółowo podzielić zadania i omówić zasady finansowania poszczególnych etapów działań. Projekt zostanie zrealizowany do 2017 roku.
Projekt „Zautomatyzowany system dowodzenia i kierowania ogniem dywizjonowego modułu ogniowego 155 mm lekkich armato-haubic kryptonim KRYL” dofinansowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Przygotowanie zautomatyzowanego systemu dowodzenia i kierowania ogniem dla dywizjonowego modułu ogniowego 155 mm lekkich armato-haubic „KRYL” na podwoziu kołowym pozwoli wprowadzić na uzbrojenie sprzęt o najwyższych, osiągalnych standardach, spełniających wymagania norm NATO i znacząco usprawnić warunki funkcjonowania artylerii. System ten ma służyć do zapewnienia dowodzenia i kierowania ogniem w dywizjonach artylerii rakietowej WR-40 „LANGUSTA”, a także, w perspektywie, w dywizjonach realizowanych w ramach programu „HOMAR”. W systemie wykorzystane zostaną wyniki prac nad sprawdzonym i wdrożonym do produkcji zautomatyzowanym zestawem kierowania ogniem zastosowanym w systemie „REGINA” i „RAK”, który zostanie zmodyfikowany do potrzeb użycia w strukturze dywizjonu wyposażonego w armato-haubice „KRYL” oraz wyrzutnie rakietowe „LANGUSTA” i „HOMAR”. System będzie służył do informatycznego wspomagania dowodzenia i kierowania ogniem na wszystkich szczeblach dowodzenia dywizjonów Wojsk Lądowych ze sprzętem trakcji kołowej. System obejmie stanowiska, począwszy od dowódczych i sztabowych szczebli: dywizjonu, baterii, i plutonów, skończywszy na stanowiskach dowódców sekcji, dział i drużyn. W systemie realizowana będzie automatyczna wymiana danych, co w połączeniu z informatycznym przetwarzaniem rozkazów i komend ogniowych, służyć będzie minimalizowaniu czasu reakcji ogniowej.
Projekt jest kontynuacją i rozszerzeniem prowadzonych w HSW prac dotyczących opracowania dokumentacji technicznej na wykonanie partii próbnej 155 mm armato-haubic samobieżnych na podwoziu kołowym „KRYL”, mającym zakończyć się w grudniu 2015 roku. Podwozie do tej armato-haubicy powstanie w spółce „Jelcz-Komponenty” (firmie zależnej HSW). Zastosowane nowatorskie rozwiązania umożliwią transport modułów ogniowych samolotem C-130.
- Tym projektem chcemy zacieśnić naszą współpracę z Ministerstwem Obrony Narodowej na rzecz znaczącego podnoszenia zdolności operacyjnych polskich wojsk rakietowych i artylerii - mówi Krzysztof Trofiniak, prezes HSW S.A. - Znacząco obniżą się też koszty użytkowania sprzętu artyleryjskiego poprzez zunifikowanie tego systemu z systemami modułów ogniowych armato-haubic „KRAB” i moździerzy samobieżnych „RAK”. Zastosujemy polskie technologie łączności, polskie elementy systemu teleinformatycznego, wyposażenia specjalnego, systemów ochrony biernej pojazdów. Uniezależnimy tym samym polską artylerię od kosztownych dostawców zagranicznych. Każdy kolejny projekt badawczo-rozwojowy realizowany przez nas i naszych partnerów pozwala obniżać koszty innowacyjności w polskim przemyśle obronnym. Wykorzystujemy bowiem nasze doświadczenie. Nasz wspólny dorobek w zakresie najnowocześniejszych rozwiązań rośnie. Jeśli więc nie zaczynamy od zera, to, de facto, innowacyjność kosztuje coraz mniej. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze pozwolą rozwijać kolejne obszary polskiej gospodarki.