Trzy różne elektryczne autobusy testowane na rzeszowskich ulicach
RZESZÓW. Sześciometrowy, posiadający 12 miejsc siedzących elektryczny King Long SmartCity PEV6 oraz dwa kolejne pojazdy elektryczne: Solaris Urbino 12 electric i Irizar ieBus 12 przebywają w Rzeszowie na testach.
- W Rzeszowie stawiamy na zeroemisyjne autobusy i zeroemisyjny system transportowy. Niedawno podpisywaliśmy porozumienie i umowę z Ministerstwem Klimatu i Środowiska dotyczącą dofinasowania zakupu autobusów wodorowych, pierwszych w historii naszego miasta. Kupimy 20 tego typu pojazdów, dostaliśmy na to aż blisko 70 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy – przypomniał podczas wtorkowej konferencji prasowej Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa. - Dzisiaj możemy zaprezentować oficjalnie trzy elektryczne autobusy które są na testach w Rzeszowie. Prosimy mieszkańców o zwrócenie na nie uwagi i zgłaszanie nam opinii. Wkrótce zaprezentujemy plan zrównoważonej mobilności miejskiej, a w ślad za tym projekt transportowy dla miasta Rzeszowa. W oparciu o nie będziemy pozyskiwali środki unijne na zakup kolejnych ekologicznych autobusów – dodał Konrad Fijołek, Prezydent Rzeszowa.
- Temperatura jest obecnie dosyć niska. Pierwszy raz w Rzeszowie w takich warunkach testujemy autobusy elektryczne, które z różnych powodów w okresie późnojesiennym i zimowym zasięg mają ograniczony, chociażby ze względu na ogrzewanie. Porę roku na testy wybraliśmy oczywiście nieprzypadkowo – mówił Maksym Bratko, prezes MPK w Rzeszowie. – Te trzy pojazdy, które obecnie sprawdzamy na ulicach Rzeszowa, to autobusy nieco innej filozofii niż te, które aktualnie użytkuje nasza spółka.
W większości autobusów, które można spotkać na rzeszowskich ulicach, ładowanie odbywa się przez pantograf. Mają one mniejsze baterie i w związku z tym muszą być często doładowywane. Testowany Solaris Urbino 12 electric (produkowany w Polsce) ma bardzo duży zasięg na jednym ładowaniu – ok. 450 km. Nie wymaga też ładowania przy pomocy pantografu.
Irizar ieBus 12 – to nowość na polskim rynku - produkowany w Hiszpanii autobus elektryczny także o dużym zasięgu – ponad 400 km. Autobus wyróżnia się na tle użytkowanych w Rzeszowie i szerzej w Polsce pojazdów, np. na szyby sięgające niemal podłogi. Autobus jeździ od kilku nastu dni po Rzeszowie, wywołując u pasażerów mieszane uczucia.
Pojazdy posiadają innowacyjne rozwiązania - chociażby cyfrowe lusterka tak jak Irizar, czy bardzo wydajny system odzyskiwania energii tak jak Solaris.
Z kolei sześciometrowy King Long będzie obsługiwał miał specjalne zadanie - pozwoli nam na uruchomienie specjalnej linii transportowej – dodał prezes MPK.
Autobus ma małą baterię i zużywa niewiele energii, będzie można go szybko naładować. Nocą ma być wykorzystywany na linii N3, a w dzień na nowej linii 50.