Do czego Krośnieński Klaster Energii mógłby wykorzystywać wodór?
KROSNO. To kolejny przetarg MPGK-Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego na opracowanie koncepcji dla tego zadania. Pierwszy, jeszcze jesienią ubiegłego roku, został unieważniony z powodu zbyt wysokich cen ofert.

Fot. MPGK Krosno (Fb)
Wówczas jednak założony limit kosztów wynosił jedynie 94 710 zł. Co ciekawe, najdroższa oferta wyceniona była aż na... 1 056 766 zł. Teraz limit został zwiększony do 270 600 zł i ta kwota powinna wystarczyć do wyłonienia wykonawcy zadania. Cena najtańśzej oferty wynosi bowiem 109 962 zł (Energy Cut z Warszawy), zaś kolejna 147 600 zł (H2MM Energy z Warszawy). Dwie ostatnie oferty z cenami powyżej limitu to: Exergon z Gliwic - 300 120 zł oraz DOT Engineering z Gdańśka - 359 511 zł.
Zamawiana koncepcja ma składać się z dwóch części: analizy możliwości wykorzystania produkcji wodoru jako elementu optymalizacji systemu energetycznego klastra oraz opracowania koncepcji optymalizacji produkcji wodoru i energii elektrycznej na cele transportu publicznego.
Przypomnijmy, docelowo powstać mają „dwa oddzielne dokumenty strategiczne dla każdego z zadań, oceniające przydatność działań zgodnych z Polską Strategią Wodorową w lokalnej strukturze i uwarunkowaniach panujących w krośnieńskiej społeczności energetycznej”.
Zakres pierwszej części zamówienia obejmować ma „wykonanie analizy umożliwiającej podjęcie odpowiednich działań w kierunku rozwoju energetyki wodorowej w obszarze Krośnieńskiego Klastra Energii. Analiza powinna zawierać informacje o jednostkach wytwarzania i magazynowania wodoru, instalacjach tankowania wodorem pojazdów, wodorowych układach prądotwórczych, przegląd możliwości produkcyjnych nowych technologii, określenie zakresu robót budowlano - inżynieryjnych, uwarunkowania środowiskowe, analizę ekonomiczną wraz z wyliczeniami wskaźników opłacalności”.
W przypadku drugiej części chodzi m.in. o analizę porównawczą, „której wynikiem będzie wybór najkorzystniejszego pod względem ekonomicznym rozwiązania pomiędzy wykorzystaniem w komunikacji miejskiej autobusów zasilanych wodorem a pojazdów zasilanych energią elektryczną”.
Dokument ma wskazać więc, „który ze sposobów wykorzystania potencjału planowanej farmy fotowoltaicznej w otoczeniu przyszłej bazy Miejskiej Komunikacji Samochodowej i innych instalacji prądotwórczych Krośnieńskiego Klastra Energii, jest bardziej opłacalny dla zasilania autobusów komunikacji miejskiej”.
Koncepcja powinna być gotowa po 4 miesiącach od podpisania umowy z jej wykonawcą.







