Wyniki Śnieżki S.A. za trzy kwartały roku 2024
DĘBICA. Sytuacja rynkowa pozostaje trudna, spada wolumen sprzedaży na całym rynku.
Fot. materiały prasowe
- Kluczowymi czynnikami wpływającymi na popyt na nasze produkty są kondycja i nastroje konsumentów, na które wpływ mają m.in. wysokie stopy procentowe oraz niski wzrost realnych wynagrodzeń. Choć nastroje konsumentów powoli się poprawiają, na razie nie przekłada się to jeszcze na decyzje zakupowe w naszej branży. Obecnie widzimy, że utrzymanie w całym 2024 roku wolumenów sprzedaży na poziomie ubiegłego roku będzie niemożliwe - komentuje Joanna Wróbel-Lipa, wiceprezes Śnieżka SA.
Rentowność brutto ze sprzedaży w analizowanym okresie wyniosła 49,1%, czyli o 4,8 p.p. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Głównymi przyczynami tego wzrostu są silniejszy złoty względem euro, poprawa efektywności produkcji i logistyki, optymalna polityka cenowa oraz skuteczna kontrola kosztów wytworzenia. Taki poziom rentowności będzie jednak trudny do utrzymania w kolejnych kwartałach.
Spadek zyskowności Grupy w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku wynikał z obniżenia sprzedaży, a także z 10% wzrostu kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu w porównaniu z rokiem ubiegłym. Rentowność EBITDA w analizowanym okresie wyniosła 19,5%, co stanowi spadek o 1,1 p.p. w stosunku do roku poprzedniego, jednakże wciąż jest to bardzo dobry wynik na tle całej branży.
W pierwszych trzech kwartałach 2024 roku wartość sprzedaży krajowej osiągnęła 464,6 mln zł, co oznacza spadek o 4,3% w porównaniu z rokiem poprzednim i stanowi 71,7% skonsolidowanych przychodów. Sprzedaż na rynku ukraińskim wyniosła 64,5 mln zł i była niższa o 8,9% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Na Węgrzech przychody zmniejszyły się o 19,7%, osiągając wartość 84,8 mln zł.
Grupa odnotowuje stabilizację cen surowców z wyjątkiem sporadycznych, niewielkich wzrostów cen pigmentów, bieli tytanowej, wypełniaczy dolomitowych oraz węglanów wapnia. Dostępność surowców i opakowań znacznie się poprawiła, a incydentalne trudności w pozyskaniu niektórych materiałów nie wpływają na ciągłość produkcji. Dodatkowo silniejszy niż przed rokiem kurs złotego względem euro, w którym rozliczane są głównie zakupy surowców, wspiera stabilność kosztów.
W pierwszych trzech kwartałach 2024 roku nakłady inwestycyjne Grupy (CAPEX) wyniosły 23,2 mln zł. Nakłady w całym 2024 roku będą niższe niż zakładane 40 mln zł.
– Kluczowym czynnikiem wpływającym na wyniki finansowe pozostaje sytuacja na rynku farb dekoracyjnych.Z operacyjnego punktu widzenia firma konsekwentnie inwestuje w budowanie przewag konkurencyjnych, takich jak silne marki, dopasowane portfolio produktów oraz nowoczesne, zdigitalizowane procesy produkcyjne i logistyczne. Ewentualna poprawa sytuacji na rynku powinna przełożyć się na pozytywne wyniki finansowe w nadchodzącym roku – podsumowuje wiceprezes Wróbel-Lipa.
|
okres 9 miesięcy zakończony dnia 30 września 2024 roku |
okres 9 miesięcy zakończony dnia 30 września 2023 roku |
Zmiana (r/r) |
Przychody ze sprzedaży |
647 680 |
705 067 |
-8,1% |
Koszt własny sprzedaży |
329 569 |
392 683 |
-16,1% |
Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu |
217 676 |
197 862 |
10,0% |
Wynik na pozostałej działalności operacyjnej |
(2 050) |
1 343 |
-252,6% |
Wynik na działalności finansowej |
(14 731) |
(16 122) |
-8,6% |
Udział w zysku jednostki stowarzyszonej |
190 |
325 |
-41,5% |
Zysk brutto |
83 844 |
100 068 |
-16,2% |
Zysk na działalności operacyjnej (EBIT) |
98 385 |
115 865 |
-15,1% |
Zysk na działalności operacyjnej + amortyzacja (EBITDA) |
126 507 |
145 145 |
-12,8% |
Podatek dochodowy |
16 435 |
17 598 |
-6,6% |
Wynik netto, w tym |
67 409 |
82 470 |
-18,3% |
zysk przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej |
64 643 |
77 021 |
-16,1% |