Dworzec w Nisku zniknął z Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023
NISKO. Korekta Programu wywraca do góry nogami również wiele inwestycji, do których przygotowywał się niżański samorząd - miejski i powiatowy.
Fot. powiatnizanski.pl
Informację o wycofaniu planowanej przebudowy dworca PKP w Nisku z listy Programu Inwestycji Dworcowych przekazał jeszcze końcem października, na specjalnie zwołanej konferencji prasowej, były wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Przypomnijmy, dworzec w Nisku był jedną z siedmiu inwestycji zaplanowanych do realizacji w województwie podkarpackim, w ramach Programu. Inwestorem miały być Polskie Koleje Państwowe S.A. Prace budowlane miały rozpocząć się w drugim kwartale 2025 r., a ich ukończenie zaplanowane zostały na koniec 2026 r. Szacunkowa wartość planowanej do realizacji inwestycji wynosiła ok. 16 mln zł.
Inwestycja zniknęła jednak z listy PKP. Stało się to po przeprowadzeniu audytu i analizach realizacji całego Programu.
- W związku z przekroczeniem budżetu inwestycji w ramach Programu, 24 ze 189 inwestycji, które powinny zostać zrealizowane do 2023 r., a w przypadku których, nie zaczęły się jeszcze roboty budowlane, będą kontynuowane z modyfikacjami. W przypadku kolejnych 10 inwestycji, w tym dworców w Nisku i Mielcu, analizy wskazały na brak możliwości lub zasadności rozpoczęcia inwestycji w tym momencie. - poinformował Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP S.A.
Rafał Weber, kiedyś wiceminister infrastruktury a obecnie poseł, skrytykował decyzję zarządu PKP.
- Nie ma żadnej merytorycznej ani finansowej przesłanki, żeby zaprzestać realizacji tej inwestycji. My, tworząc Program Inwestycji Dworcowych, wpisując do niego poszczególne inwestycje, zapewnialiśmy na te inwestycje środki finansowe. Dworzec kolejowy w Nisku posiada charakter zabytkowy, tak więc środki finansowe na wykonanie, na rewitalizację dworców kolejowych takich jak ten były. Należy w sposób fatalny ocenić tę decyzję, bo trzeba powiedzieć, że Nisko to ważne miasto z punktu widzenia transportowego. To przecież tutaj krzyżują się drogi krajowe: droga ekspresowa S19, Via Carpatia i droga krajowa nr 74. To tutaj w przyszłości będzie węzeł z drogą ekspresową S74.
Lokalni samorządowcy, miejscy i powiatowi, zapowiadają dalszą walkę o realizację inwestycji. Zwłaszcza, że wpisywała się ona w szerszy projekt modernizacji układu komunikacyjnego w Nisku, w tym przebudową niektórych ulic. A te przedsięwzięcia były przygotowywane także w konsultacjach właśnie z PKP.